Промисловий туризм у Кривому Розі: не для галочки, а для вражень

Промисловий туризм у Кривому Розі: не для галочки, а для вражень

Фото: Первый Криворожский

У Кривому Розі розроблено 120 офіційних туристичних маршрутів. Місто має потенціал для розвитку промислового туризму (це дослідження територій, будівель, інженерних споруд промислового або спеціального призначення, а також будь-яких закинутих споруд задля отримання психологічного, естетичного або дослідницького задоволення), вважають гіди, чиновники і редакція нашого інформаційного агентства. Але чи все потрібне вже робиться для того, аби у Кривий Ріг почали масово приїжджати туристи?

Які асоціації виникають в українців, коли вони чують про Кривий Ріг?
Ми спитали у своїх друзів з інших міст, і картинка вийшла приблизна такою:
швидкісний трамвай, кар’єр, труби заводів, червоні калюжі.
Безумовно, все це у Кривому Розі теж є, але уваги варті ще щонайменше дві сотні виробничих об’єктів.

Одна з проблем Кривого Рогу — монопрофільність економіки. Для того, щоб залучати інвестиції в інші галузі, необхідно змінювати імідж міста в інфопросторі, і те, яким місто є насправді. Саме тому у 2013 році в місті прийняли програму розвитку промислового туризму.

“Туризм — інструмент зміни іміджу міста і компонент економічного зростання” — говорить заступниця начальника управління економіки виконкому Криворізької міської ради Оксана Павлушенко, — Спочатку ми не розуміли, як до цього підступитися. Наші колеги говорили, що якщо, наприклад, в місто приїжджає прем’єр-міністр, вони везуть його на такий-то об’єкт. Але ми не розуміли, що це може бути масово, і цікаво не лише міністру”.


Оксана Павлушенко

У нас діють залізорудні шахти та кар’єри, об’єкти металургійного та коксохімічного виробництва, залишки більше, ніж 250 виробничих об’єктів, серед яких:
  • 14 кар’єрів
  • 14 відвалів
  • 8 техногенних озер
  • 14 провальних зон
  • залізниці
  • гідротехнічні споруди
  • мости
  • фрагменти старих гірничопромислових ландшафтів


Провалля шахти Гвардійська


Кар’єр ПівдГЗК

В місті розроблено 120 офіційних маршрутів. Деякі промислові маршрути проходять і крізь природні ландшафтні заказники:
  • Візирка
  • Балка Північна Червона


Балка Північна Червона

  • геологічні пам’ятки:
  • Скелі МОДРу
  • Сланцеві скелі
  • Водоспад Білі камені

Західний водоспад Білі Камені, створений у 1932 році разом з Карачунівським водосховищем

Скелі МОДРу

Східний водоспад Білі камені

Серед криворіжців дуже популярний триденний сплав на байдарках від Клубу активного відпочинку “Pedali-Sandali” по річці Інгулець. Це індустріальний маршрут, який починається у Кривому Розі. Він цікавий різноманітністю техногенних ландшафтів і наявністю 4-х порогів. Сплав проходить через південний гірничопромисловий район Кривбасу, де Інгулець протікає двома рукотворними каналами, в оточенні величезних залізорудних кар'єрів, високих скель, відвалів і мостів.
Фото надані керівником клубу Едуардом Дворчуком



Як все починалось
У 2008 році на базі Педагогічного університету провели міжнародну конференцію — думали: як і для чого зберегти індустріальну спадщину. На конференцію запросили і журналістів. Наступного дня на першій шпальті одного з місцевих видань був великий заголовок “Даёшь индустриальный туризм!”.

Після конференції Володимир Казаков, кандидат географічних наук, завідувач кафедри фізичної географії, краєзнавства і туризму Криворізького національного університету, доцент та Вікторія Пацюк, старша викладачка цієї ж кафедри, кандидатка географічних наук підготували перший план розвитку промислового туризму і подали його на розгляд чиновників.

Володимир Казаков/facebook

“Це явно було ще не на часі, але вже витало у повітрі”, — пригадує Володимир Казаков.

У 2012 році у Кривому Розі створили комунальне підприємство “Інститут розвитку міста”, підняття питання розвитку промтуризму на міському рівні пролобіював тодішній директор ІРМ Андрій Нагорний.
У жовтні 2012 року Вікторію та Володимира запросили презентувати напрацювання щодо промтуризму.


Вікторія Пацюк/kryvyirih.travel

“Ми зробили дві доповіді щодо перспектив і можливостей розвитку промтуризму, і чиновники зрозуміли, що вони є.” — пригадує Володимир Казаков.

В Управлінні економіки створили робочу групу із розробки програми розвитку промислового туризму, в яку увійшли Володимир і Вікторія.
В кінці січня 2013 року депутати проголосували за прийняття програми розвитку промтуризму у Кривому Розі.
1 березня 2013 року створили у виконкомі відділ промислового туризму. Начальницею відділу стала Вікторія Пацюк, на півставки до 2018 року там працював і Володимир Казаков.

“Вікторію і Володимира вважали мрійниками, але вони знали криворізьку базу, вивчили досвід інших міст та країн, де класичні індустріальні регіони перетворились на туристичні центри”, — говорить Оксана Павлушенко.

Фішкою Кривого Рогу стали об’єкти діючої індустрії.

Вибух на кар’єрі ПівдГЗК

“За кордоном таких об’єктів туризму небагато, їх можна перерахувати на пальцях однієї руки”, — вважає Оксана Павлушенко.

За 5 років видатки з бюджету міста на розвиток промислового туризму становили 4,2 мільйони гривень.
За карантинний 2020 рік туристичний збір у Кривому Розі становив 830 тисяч гривень.
План на 2021 рік — 1 мільйон 147 тисяч гривень.

  • У 2016 році промислові екскурсії відвідали 25 848 людей
  • 2017 — 35 244
  • 2018 — 50 745
  • 2019 — 61 123
  • 2020 — 8 648 (карантинний рік).
У першу чергу екскурсії відвідують місцеві жителі, але є делегації з інших міст.

“Кожні вихідні приїжджають автобуси і маршрутки з Вінниці, Одеси, Полтави, Києва. З тих міст, з якими є гарне сполучення (хороші дороги). Багато індивідивідуальних екскурсій.” — говорить Анна Литвинчук, начальниця відділу туризму Інституту розвитку міста.

У квітні 2020 року Інститут Розвитку міста оголосив тендер на створення сайту і мобільного додатку “Кривий Ріг туристичний”. Місто сплатило них 164 тисячі 231 гривню. Ідея створити сайт і додаток належить теж Володимиру Казакову.

На сайті можна обрати маршрут чи об’єкт промисловості, який хочете відвідати, гіда, який вам до вподоби і зв’язатись із ним чи нею. Усі вони випускники курсів екскурсоводів Педагогічного університету.

Читайте також: Вчитися в університеті і бути поруч з дитиною: як працює кімната для дітей у КДПУ

Крім офіційно затверджених маршрутів, гості та мешканці міста можуть скористатись послугами ентузіастів:
  • Клуб активного відпочинку “Pedali-Sandali” проводить сплав на байдарках індустріальними місцями міста. Керівник клубу Едуард Дворчук говорить про своє захоплення, яке стало також частиною його доходу, бо Едуард став приватним підприємцем: “Люблю я цю справу: природу і подорожі, туризм. Плюс сильно захоплююся краєзнавством. На сплавах все це гармонійно поєднується. Є можливість показати людям красу нашої природи і розповісти щось цікаве.”
Читайте також: Де взяти гроші на відкриття своєї справи у Кривому Розі

  • Громадська організація туристичний центр Кривого Рогу “Кривбастур”, яку очолює Володимир Казаков, проводить екскурсії промисловими об’єктами міста.
  • "Клуб подорожей КОМАНДОР". Засновник клубу Григорій Курочкін, альпініст, член ГО "Всеукраїнська Асоціація гідів".
  • Дангіон КР — екстремальні екскурсії. Керівник Микола Єрошкін.
У місті проходить серія індустріально-промислових спортивних змагань та трейлових марафонів:
  • Біговий марафон “Kryvbas Stone Trails”
  • Веломарафон ХСМ “Залізна сотня”
  • Етап Кубку України з міні даунхілу.
Денис Дубов, організатор “Залізної сотні”, розповідає, що ідея показати промислові принади міста з’явилася в нього давно. 1 травня 2013 року він провів свою першу велоекскурсію і задумався про велозмагання промисловими маршрутами. У 2016 році Денис подав проєкт змагань “Залізна сотня” на Громадський бюджет і виграв, тоді Денис отримав 108 тисяч гривень.

Зараз веломарафон майже самоокупний, невелику частку грошей дають спонсори. Участь в марафоні беруть не лише криворіжці, але і жителі інших міст і навіть країн. У 2016 році участь у марафоні взяли 30 людей з інших міст. У 2019 році участь у трейлах взяли пара з Польщі, громадянин Туреччини та житель Великобританії.

Сьогодні із 379 людей, зареєстрованих на змагання “Залізна сотня”, 56% — жителі інших міст.

18 вересня, вперше в історії України, завдяки «Рудомайну» учасники веломарафону "Залізна сотня" зможуть проїхати частину маршрута по кар’єру, що діє, поруч зі справжньою технікою, котра по маршруту слідування спортсменів тимчасово припинить свою роботу.


Зараз в Україні є потенціал створення промислового туризму в індустріальних регіонах. Для цього необхідна співпраця місцевих ентузіастів, чиновників та бізнесу, який володіє підприємствами, вважає Вікторія Пацюк.

Ми зібрали кілька порад для тих, хто планує приєднатись до розвитку промтуризму у Кривому Розі:
  1. Якщо ви хочете стати гідом — пройдіть навчання у Криворізькому державному педагогічному університеті, отримайте сертифікат. Для цього треба надіслати заяву і слідкувати за оголошеннями на сайті педуніверситету. Чисельність учнів у групі майбутніх екскурсоводів має бути не менше 10 людей.
  2. Якщо хочете розробити власний маршрут і заробляти гроші — варто оформити ФОП і тоді будете “чисті” перед державою. Якщо ви не маєте офіційного права заробляти на цьому гроші — доведеться волонтерити. Подивитись які маршрути вже умовно “зайняті”, можна у Додатку “Туристичний Кривий Ріг”.
  3. Щоб вас внесли у переліків гідів, варто звернутись в Інститут розвитку міста. Вони можуть додати вашу сторінку на сайт і у додаток.

Матеріал опубліковано в рамках програми «Журналістика рішень для локальних медіа», яку реалізує Львівський медіафорум за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки в рамках Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки.

Редактор: Софія Скиба

Коментарі (7)

зайцы..

20:48, 16 вересня 2021

Інгулецькі кар,єри покажіть, як там гамселять землю.

Final Cut 4,30

20:54, 16 вересня 2021

Очередной бред от бредакторки.

зайцы..

21:10, 16 вересня 2021

Черт подери! когда закончится Чесько- Республіканський позиційний МЗС идиотизм?
Можно вступить в дерьмо, раз, два раза - но нельзя же превращать медіа-дурость в традицию. Идиоты...!

Матеріал опубліковано в рамках програми «Журналістика рішень для локальних медіа», яку реалізує Львівський медіафорум за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки в рамках Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки.

Papaya

13:48, 17 вересня 2021

а по каким дня взрывы в карьерах?

kukushka

14:10, 17 вересня 2021

стоит поднимать этот вопрос чаще. пока все горожане не поездят по таким экскурсиям, они не будут от них рассказывать гостям из других городов. Может стоит будку поставить с продажей билетов и рейсами какими то

афрокавказец

19:30, 17 вересня 2021

Только любуясь техногенными красотами можно оказаться внезапно на отметке -340м.

афрокавказец

19:33, 17 вересня 2021

"Подивитись які маршрути вже умовно “зайняті”, можна у Додатку “Туристичний Кривий Ріг”." А если забить на всех и водить по умовно зайнятим, то можно встретить крупных лысых парней в спортивной одежде? И потерять здоровье?!

Кривий Ріг після трагедії: комунальники прибирають наслідки, люди несуть квіти до меморіалу

Кривий Ріг після трагедії: комунальники прибирають наслідки, люди несуть квіти до меморіалу

Фото: Перший Криворізький

Кривий Ріг поступово оговтується від жахливого ракетного удару, який 4 квітня забрав життя 18 людей. На місці влучання ракети тривають роботи з прибирання території та ліквідації наслідків обстрілу.

Журналісти "Першого Криворізького", які побували поблизу місця влучання, побачили зруйнований фасад багатоповерхівки — вибиті десятки вікон, понівечені балкони, пошкоджені стіни.

Група комунальників розбирає завали, на місці працює важка техніка. На землі довкола все ще залишаються уламки скла, різних конструкцій та зламані гілки дерев.

Попри руйнування, життя у місті продовжується. Містяни приходять до місця трагедії, щоб віддати шану загиблим. Люди продовжують нести до стихійного меморіалу квіти й м'які іграшки, аби висловити скорботу.

У понеділок на цьому місці священнослужителі Української церкви проведуть молебень.

Нагадаємо, що у зв'язку з трагедією міська влада оголосила 7, 8 і 9 квітня днями жалоби. У ці дні в місті приспустять державні прапори та скасують розважальні заходи.

Внаслідок ракетного удару по житловому кварталу міста загинуло 18 людей, з них 9 дітей. Кількість поранених досягла 72 осіб, серед яких 12 дітей. За життя багатьох постраждалих лікарі продовжують боротися.


Посилання скопійовано в буфер обміну