Промисловий туризм у Кривому Розі: не для галочки, а для вражень
Фото: Первый Криворожский
Які асоціації виникають в українців, коли вони чують про Кривий Ріг?
Ми спитали у своїх друзів з інших міст, і картинка вийшла приблизна такою:
швидкісний трамвай, кар’єр, труби заводів, червоні калюжі.
Безумовно, все це у Кривому Розі теж є, але уваги варті ще щонайменше дві сотні виробничих об’єктів.
Одна з проблем Кривого Рогу — монопрофільність економіки. Для того, щоб залучати інвестиції в інші галузі, необхідно змінювати імідж міста в інфопросторі, і те, яким місто є насправді. Саме тому у 2013 році в місті прийняли програму розвитку промислового туризму.
“Туризм — інструмент зміни іміджу міста і компонент економічного зростання” — говорить заступниця начальника управління економіки виконкому Криворізької міської ради Оксана Павлушенко, — Спочатку ми не розуміли, як до цього підступитися. Наші колеги говорили, що якщо, наприклад, в місто приїжджає прем’єр-міністр, вони везуть його на такий-то об’єкт. Але ми не розуміли, що це може бути масово, і цікаво не лише міністру”.
Оксана Павлушенко
У нас діють залізорудні шахти та кар’єри, об’єкти металургійного та коксохімічного виробництва, залишки більше, ніж 250 виробничих об’єктів, серед яких:
- 14 кар’єрів
- 14 відвалів
- 8 техногенних озер
- 14 провальних зон
- залізниці
- гідротехнічні споруди
- мости
- фрагменти старих гірничопромислових ландшафтів
Провалля шахти Гвардійська
Кар’єр ПівдГЗК
В місті розроблено 120 офіційних маршрутів. Деякі промислові маршрути проходять і крізь природні ландшафтні заказники:
- Візирка
- Балка Північна Червона
Балка Північна Червона
- геологічні пам’ятки:
- Скелі МОДРу
- Сланцеві скелі
- Водоспад Білі камені
Західний водоспад Білі Камені, створений у 1932 році разом з Карачунівським водосховищем
Скелі МОДРу
Східний водоспад Білі камені
Серед криворіжців дуже популярний триденний сплав на байдарках від Клубу активного відпочинку “Pedali-Sandali” по річці Інгулець. Це індустріальний маршрут, який починається у Кривому Розі. Він цікавий різноманітністю техногенних ландшафтів і наявністю 4-х порогів. Сплав проходить через південний гірничопромисловий район Кривбасу, де Інгулець протікає двома рукотворними каналами, в оточенні величезних залізорудних кар'єрів, високих скель, відвалів і мостів.
Фото надані керівником клубу Едуардом Дворчуком
Як все починалось
У 2008 році на базі Педагогічного університету провели міжнародну конференцію — думали: як і для чого зберегти індустріальну спадщину. На конференцію запросили і журналістів. Наступного дня на першій шпальті одного з місцевих видань був великий заголовок “Даёшь индустриальный туризм!”.
Після конференції Володимир Казаков, кандидат географічних наук, завідувач кафедри фізичної географії, краєзнавства і туризму Криворізького національного університету, доцент та Вікторія Пацюк, старша викладачка цієї ж кафедри, кандидатка географічних наук підготували перший план розвитку промислового туризму і подали його на розгляд чиновників.
Володимир Казаков/facebook
“Це явно було ще не на часі, але вже витало у повітрі”, — пригадує Володимир Казаков.
У 2012 році у Кривому Розі створили комунальне підприємство “Інститут розвитку міста”, підняття питання розвитку промтуризму на міському рівні пролобіював тодішній директор ІРМ Андрій Нагорний.
У жовтні 2012 року Вікторію та Володимира запросили презентувати напрацювання щодо промтуризму.
Вікторія Пацюк/kryvyirih.travel
“Ми зробили дві доповіді щодо перспектив і можливостей розвитку промтуризму, і чиновники зрозуміли, що вони є.” — пригадує Володимир Казаков.
В Управлінні економіки створили робочу групу із розробки програми розвитку промислового туризму, в яку увійшли Володимир і Вікторія.
В кінці січня 2013 року депутати проголосували за прийняття програми розвитку промтуризму у Кривому Розі.
1 березня 2013 року створили у виконкомі відділ промислового туризму. Начальницею відділу стала Вікторія Пацюк, на півставки до 2018 року там працював і Володимир Казаков.
“Вікторію і Володимира вважали мрійниками, але вони знали криворізьку базу, вивчили досвід інших міст та країн, де класичні індустріальні регіони перетворились на туристичні центри”, — говорить Оксана Павлушенко.
Фішкою Кривого Рогу стали об’єкти діючої індустрії.
Вибух на кар’єрі ПівдГЗК
“За кордоном таких об’єктів туризму небагато, їх можна перерахувати на пальцях однієї руки”, — вважає Оксана Павлушенко.
За 5 років видатки з бюджету міста на розвиток промислового туризму становили 4,2 мільйони гривень.
За карантинний 2020 рік туристичний збір у Кривому Розі становив 830 тисяч гривень.
План на 2021 рік — 1 мільйон 147 тисяч гривень.
- У 2016 році промислові екскурсії відвідали 25 848 людей
- 2017 — 35 244
- 2018 — 50 745
- 2019 — 61 123
- 2020 — 8 648 (карантинний рік).
“Кожні вихідні приїжджають автобуси і маршрутки з Вінниці, Одеси, Полтави, Києва. З тих міст, з якими є гарне сполучення (хороші дороги). Багато індивідивідуальних екскурсій.” — говорить Анна Литвинчук, начальниця відділу туризму Інституту розвитку міста.
У квітні 2020 року Інститут Розвитку міста оголосив тендер на створення сайту і мобільного додатку “Кривий Ріг туристичний”. Місто сплатило них 164 тисячі 231 гривню. Ідея створити сайт і додаток належить теж Володимиру Казакову.
На сайті можна обрати маршрут чи об’єкт промисловості, який хочете відвідати, гіда, який вам до вподоби і зв’язатись із ним чи нею. Усі вони випускники курсів екскурсоводів Педагогічного університету.
Читайте також: Вчитися в університеті і бути поруч з дитиною: як працює кімната для дітей у КДПУ
Крім офіційно затверджених маршрутів, гості та мешканці міста можуть скористатись послугами ентузіастів:
- Клуб активного відпочинку “Pedali-Sandali” проводить сплав на байдарках індустріальними місцями міста. Керівник клубу Едуард Дворчук говорить про своє захоплення, яке стало також частиною його доходу, бо Едуард став приватним підприємцем: “Люблю я цю справу: природу і подорожі, туризм. Плюс сильно захоплююся краєзнавством. На сплавах все це гармонійно поєднується. Є можливість показати людям красу нашої природи і розповісти щось цікаве.”
- Громадська організація туристичний центр Кривого Рогу “Кривбастур”, яку очолює Володимир Казаков, проводить екскурсії промисловими об’єктами міста.
- "Клуб подорожей КОМАНДОР". Засновник клубу Григорій Курочкін, альпініст, член ГО "Всеукраїнська Асоціація гідів".
- Дангіон КР — екстремальні екскурсії. Керівник Микола Єрошкін.
- Біговий марафон “Kryvbas Stone Trails”
- Веломарафон ХСМ “Залізна сотня”
- Етап Кубку України з міні даунхілу.
Зараз веломарафон майже самоокупний, невелику частку грошей дають спонсори. Участь в марафоні беруть не лише криворіжці, але і жителі інших міст і навіть країн. У 2016 році участь у марафоні взяли 30 людей з інших міст. У 2019 році участь у трейлах взяли пара з Польщі, громадянин Туреччини та житель Великобританії.
Сьогодні із 379 людей, зареєстрованих на змагання “Залізна сотня”, 56% — жителі інших міст.
18 вересня, вперше в історії України, завдяки «Рудомайну» учасники веломарафону "Залізна сотня" зможуть проїхати частину маршрута по кар’єру, що діє, поруч зі справжньою технікою, котра по маршруту слідування спортсменів тимчасово припинить свою роботу.
Зараз в Україні є потенціал створення промислового туризму в індустріальних регіонах. Для цього необхідна співпраця місцевих ентузіастів, чиновників та бізнесу, який володіє підприємствами, вважає Вікторія Пацюк.
Ми зібрали кілька порад для тих, хто планує приєднатись до розвитку промтуризму у Кривому Розі:
- Якщо ви хочете стати гідом — пройдіть навчання у Криворізькому державному педагогічному університеті, отримайте сертифікат. Для цього треба надіслати заяву і слідкувати за оголошеннями на сайті педуніверситету. Чисельність учнів у групі майбутніх екскурсоводів має бути не менше 10 людей.
- Якщо хочете розробити власний маршрут і заробляти гроші — варто оформити ФОП і тоді будете “чисті” перед державою. Якщо ви не маєте офіційного права заробляти на цьому гроші — доведеться волонтерити. Подивитись які маршрути вже умовно “зайняті”, можна у Додатку “Туристичний Кривий Ріг”.
- Щоб вас внесли у переліків гідів, варто звернутись в Інститут розвитку міста. Вони можуть додати вашу сторінку на сайт і у додаток.
Матеріал опубліковано в рамках програми «Журналістика рішень для локальних медіа», яку реалізує Львівський медіафорум за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки в рамках Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки.
Редактор: Софія Скиба
зайцы..
20:48, 16 сентября 2021
Інгулецькі кар,єри покажіть, як там гамселять землю.
Final Cut 4,30
20:54, 16 сентября 2021
Очередной бред от бредакторки.
зайцы..
21:10, 16 сентября 2021
Черт подери! когда закончится Чесько- Республіканський позиційний МЗС идиотизм?
Можно вступить в дерьмо, раз, два раза - но нельзя же превращать медіа-дурость в традицию. Идиоты...!
Матеріал опубліковано в рамках програми «Журналістика рішень для локальних медіа», яку реалізує Львівський медіафорум за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки в рамках Transition Promotion Program. Погляди, викладені у цьому матеріалі, належать авторам і не відображають офіційну позицію МЗС Чеської Республіки.
Papaya
13:48, 17 сентября 2021
а по каким дня взрывы в карьерах?
kukushka
14:10, 17 сентября 2021
стоит поднимать этот вопрос чаще. пока все горожане не поездят по таким экскурсиям, они не будут от них рассказывать гостям из других городов. Может стоит будку поставить с продажей билетов и рейсами какими то
афрокавказец
19:30, 17 сентября 2021
Только любуясь техногенными красотами можно оказаться внезапно на отметке -340м.
афрокавказец
19:33, 17 сентября 2021
"Подивитись які маршрути вже умовно “зайняті”, можна у Додатку “Туристичний Кривий Ріг”." А если забить на всех и водить по умовно зайнятим, то можно встретить крупных лысых парней в спортивной одежде? И потерять здоровье?!