Темрява, ями й відсутні вказівники: чому центральна автостанція Кривого Рогу ще більше недоступна під час відключень світла

Темрява, ями й відсутні вказівники: чому центральна автостанція Кривого Рогу ще більше недоступна під час відключень світла

Фото: Перший Криворізький

Поки у Кривому Розі тривають відключення електроенергії через регулярні ворожі обстріли РФ енергетичної інфраструктури, питання безпеки та доступності міського простору стає ще гострішим. Особливо це стосується громадських місць, через які щодня проходять сотні криворіжців і приїжджих.

Журналісти 1KR.UA в межах спецпроєкту «Ок? Чи не ок?» вирушили на центральний автовокзал Кривого Рогу, щоб перевірити, наскільки комфортно, безпечно та доступно тут пересуватися під час відключень світла — і загалом.
У ролі тестера — важка валіза. Саме вона допомогла журналістам на практиці оцінити якість дорожнього покриття, наявність пандусів, освітлення та рівень бар’єрності простору для маломобільних криворіжців.



Освітлення під час відключень у районі криворізького автовокзалу


Під час інспекції журналісти зафіксували, що платформи центрального автовокзалу залишаються освітленими навіть під час відключень електроенергії. Втім, варто відійти від них на кілька метрів — і без додаткового світла пересуватися стає майже неможливо.

«Ми не випадково прийшли сюди саме під час відключення, — пояснює ведуча спецпроєкту Альона Музика. — У місті є райони, де вуличного освітлення немає зовсім. І навіть із ліхтариком ти не бачиш ям, бордюрів чи тих самих пандусів».

Перехід між платформами та виходом на проїжджу частину — не лише незручний, а й потенційно небезпечний. Тут журналісти зафіксували:

  • глибокі ями;
  • просідання асфальту;
  • місцями — повну відсутність покриття тротуарів і доріг.

Пандуси є, але як їх знайти?

На центральному вході автовокзалу — три сходинки. Пандус формально наявний, однак розташований збоку, біля магазину. Жодних вказівників — ані зовні, ані всередині автостанції — немає.

У результаті людина з інвалідністю або пасажир із важкою валізою, виходячи у бік автобусної зупинки чи платформ, просто не знає про можливість скористатися альтернативним маршрутом.



Наслідок — пасажири змушені підіймати або спускати важкі речі вручну чи шукати обхідні шляхи.

«Ця інспекція від 1KR.UA — не про “термінові ремонти”. Вона про базовий рівень доступності, який має бути забезпечений на транспортному вузлі міста з населенням понад 600 тисяч людей. Міста, яке стало прихистком для тисяч переселенців, значна частина з яких приїжджала саме на цей автовокзал», — зазначає журналістка 1KR.UA Альона Музика.

Які рішення можливі вже зараз


Журналісти редакції нашого сайту поспілкувалися з головою криворізької громадської організації «Рух без меж» Юрієм Понькіним. Разом з іншими членами ГО він уже багато років системно опікується питаннями доступності міського простору для маломобільних груп населення.

За словами Юрія Понькіна, проблему доступності центральної автостанції Кривого Рогу неодноразово порушували під час засідань Ради безбар’єрності при міськвиконкомі. Втім, попри обговорення та рекомендації, ситуація досі залишається незмінною.

«Автостанція все ще є недоступною для багатьох людей. Інакша ситуація — на криворізьких вокзалах “Укрзалізниці”, де врахували всі наші рекомендації щодо покращення умов для маломобільних громадян. Ми маємо усвідомлювати, що через міські вокзали, зокрема й центральну автостанцію, щодня проходять сотні людей: ветерани й ветеранки війни РФ проти України, внутрішньо переміщені особи, люди з інвалідністю та літні містяни. Усі вони повинні мати можливість безперешкодно пересуватися як територією вокзалів, так і їхніми приміщеннями, а загалом — містом», — наголошує Юрій Понькін.
Зазначимо, що за даними Міністерства соціальної політики в Україні тільки за період повномасштабної війни суттєво зросла кількість людей з інвалідністю – їх стало приблизно на 600 тисяч більше. Якщо на початку 2022 року налічувалося близько 2,8 мільйона людей з інвалідністю, то нині ця цифра вже сягає 3,4 мільйона.

Раніше редакція нашого сайту повідомляла, що члени громадської організації «Рух без меж» провели інспекції залізничних вокзалів Кривий Ріг — Головний, Рокувата та Кривий Ріг (Червона), під час яких оцінювали рівень їхньої доступності для маломобільних пасажирів.


Фото: Дарія Коломоєць

Відео: Тадеуш Бабеуш Дарія Коломоєць

Посилання скопійовано в буфер обміну