Фальшиві листи та дзвінки від банків: як криворіжцям не потрапити на гачок шахраїв

Фальшиві листи та дзвінки від банків: як криворіжцям не потрапити на гачок шахраїв

Фото: Перший Криворізький (ілюстрація)

В Україні поширеним є шахрайство, коли аферисти маскуються під банківських працівників і виманюють дані клієнтів, щоб украсти гроші з рахунків. Як працює схема, що з цього приводу офіційно повідомляють банки та як уберегтись від пастки шахраїв — читайте в матеріалі «Першого Криворізького».

Як працює схема?


Шахраї телефонують або пишуть людям, представляючись працівниками «ПриватБанку», «Ощадбанку» чи інших фінансових установ. Вони лякають нібито проблемами з рахунком — підозрілою активністю, блокуванням картки, спробою зняти кошти, потребою терміново підтвердити дані.

Під приводом «вирішення питання» зловмисники просять перейти за посиланням або повідомити конфіденційну інформацію — номер картки, CVV-код, термін дії, PIN-код або одноразові паролі з SMS.

Бізнес-клієнти можуть отримати листи начебто від імені банку, податкової й інших органів влади. Повідомлення містять посилання на завантаження файлів, додатки в архівах або інші файли, замасковані під PDF.

Отримавши ці дані, шахраї викрадають гроші або отримують доступ до банківських сервісів. Важливо пам’ятати: справжні працівники банків ніколи не запитують конфіденційну інформацію телефоном чи в повідомленнях.

Раніше ми писали про телефонних та інтернет-шахраїв, які прикриваються державними програмами підтримки — «Зимовою єПідтримкою», «компенсаціями за комуналку», «виплатами для переселенців», «разовою допомогою від ЄС» тощо.

Випадок такого шахрайства в Кривому Розі


Криворожанка Ганна розповіла, що їй подзвонили псевдопредставники «ПриватБанку» та повідомили: з її кредитної картки знімають кошти. Аби її заблокувати, треба передати їм певні дані.

«Мене переключали на відділ безпеки, де теж багато розповіли. Я кажу: «Ой, вас так погано чутно зараз, почекайте». Потім подякувала їм, що порозважали», — розповіла містянка.

Ганна розчарувала шахраїв, сказавши, що її кредитна картка лежить удома й вона точно знає — нею ніхто не користувався. Далі поклала трубку.

Жінка одразу передзвонила на офіційну лінію «ПриватБанку», розповіла про ситуацію та почула у відповідь подяку за пильність.

Офіційна інформація від банків


Представники «ПриватБанку», «Ощадбанку» чи інших фінансових установ ніколи не дзвонять клієнтам у месенджерах Telegram, Viber тощо:
«Якщо вам подзвонили через месенджер і представились працівником банку, імовірно це шахраї».

Банки радять у разі підозрілих дзвінків або повідомлень не виконувати жодних вимог, одразу завершувати розмову та самостійно звертатись до служби підтримки через офіційні канали.


1. «ПриватБанк»


Зазвичай «ПриватБанк» телефонує клієнтам із короткого номера 3700, але іноді дзвінки можуть надходити й з інших номерів. Для перевірки потрібно зайти в застосунок «Приват24», далі Меню — Комунікації — Дзвінки — Перевірити номер телефону.

Корпоративним клієнтам зазвичай телефонують їхні персональні менеджери.

2. «Ощадбанк»


«Ощадбанк» здійснює дзвінки клієнтам лише з офіційного номера контакт-центру 0 800 210 800. Посилання на справжні чатботи банку варто шукати виключно на офіційному сайті «Ощадбанку» в розділі «Зворотний зв’язок» або в застосунку «Мобільний Ощад».

Переходити за сумнівними посиланнями чи знаходити банківські чатботи через пошук у месенджерах не рекомендується.

Також не слід уводити в чатботах конфіденційні дані — ПІН-код, CVV-код, логін і пароль до мобільного банкінгу. Запити надати таку інформацію надходять лише від шахраїв.

3. Інші фінансові установи


Якщо отримали підозрілий дзвінок нібито від банку, завершіть розмову та самостійно перевірте контакти фінансової установи на її офіційному сайті. Це безпечний спосіб зв’язатися з банком і дізнатись реальний стан вашого рахунку.


Як убезпечити себе, якщо все-таки повідомили дані зловмисникам


1. Заблокуйте картку


Негайно заблокуйте картковий рахунок через мобільний застосунок або гарячу лінію банку (номер на звороті картки).

«Не бійтесь блокувати картку. Якщо ви зрозуміли, що перейшли на якийсь шахрайський сайт або необачно ввели дані, будь ласка, терміново заблокуйте ваш картковий рахунок!», — розповіла фахівчиня з репутаційної діяльності в регіонах головного офісу «ПриватБанку» Анжела Дзінзюра.

За її словами, картку можна самостійно розблокувати, фахівці навіть рекомендують її перевипустити. Зробити це можна й у цифровому форматі.

2. Повідомте банк про шахрайство


Це можна зробити через номер контакт-центру, чат або відділення.

За словами Анжели Дзінзюри, якщо клієнт швидко звернувся до банку після несанкціонованого списання або передачі даних шахраям, банк може встигнути заблокувати кошти:
«Але це лише за умови, що гроші ще не надійшли на рахунок іншої особи».
Якщо гроші вже перераховані іншому отримувачу, банк не має права самостійно їх повернути, навіть якщо йдеться про шахрайство. У такому разі можливе лише добровільне повернення коштів отримувачем або повернення за рішенням суду.

3. Напишіть заяву про шахрайство до правоохоронних органів


Зверніться до Кіберполіції та напишіть заяву правоохоронцям у місті проживання, детально описуючи інцидент: укажіть суть шахрайства, реквізити шахраїв (номери карток, акаунти), дати, суми.


шахраї в мережі

Посилання скопійовано в буфер обміну