Бізнес під час війни: досвід відкриття миколаївської кав’ярні за грантові кошти
Фото: Перший Криворізький
«Це для мене новий досвід. Я ніколи не була в такій сфері й вирішила спробувати зараз. Ми прописували в бізнес-плані свої ідеї. Грантодавці ще надавали перелік, на що можна витратити, на що не можна. Наприклад, на вживану техніку ми не могли витрачати кошти, ми мали або нову закуповувати, або орендувати»,— розповідає власниця кав’ярні «Ginger» Аліна Каліберда.
«Треба розраховувати всі за і проти»
Кошти на реалізацію бізнес-проєкту, за словами Аліни, отримали протягом першого місяця після завершення навчання. Ремонт у майбутній кав’ярні тривав ще місяць. І вже 5 січня 2024 року кав’ярня «Ginger» офіційно відкрилась у Миколаєві, але грантових коштів виявилось замало.
«Гранту, звичайно, не вистачало, але ми долучили свої, так продовжували й далі. Хочу сказати, що для початку тисяч 350 вистачить, але треба розраховувати всі за і проти, чи можуть бути різні форс-мажори, на які потрібно ще додавати кошти», — говорить Аліна Каліберда.Наразі в кав’ярні працюють дві баристи позмінно. Власниця каже, що в планах є і створення нових робочих місць. Аліна впевнена, що, незважаючи на третій рік повномасштабного вторгнення в нашу країну, потрібно продовжувати жити й працювати. Коли в місті відкривається новий бізнес, таким чином з’являються можливості й для інших людей, які зможуть офіційно працевлаштуватися, а власники, сплачуючи податки, — покращити бюджет міста.
Захист ідей, навчання та бізнес-план: які були умови та етапи конкурсу на грант
Восени 2023 року 21 підприємець-початківець, серед яких була й Аліна Каліберда, представив ідеї для розвитку власного бізнесу в межах проєкту «Раннє відновлення бізнесу в Миколаєві», який реалізують громадська організація «Ресурсний центр громадських ініціатив» у партнерстві з «Платформа MY ART» та «Агенція розвитку Миколаєва» за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Зміцнення громадської довіри в Україні» (UCBI).
«Усі охочі подавали свої заявки, описували свою ідею, що вони планують відкрити або чому в них є потреба на відновлення своєї підприємницької активності. Ми акцент робили на підприємцях міста Миколаєва, які тут зареєстровані або проводять свою підприємницьку діяльність. Також залучали і вже діючих підприємців, які планують розширяти бізнес, і підприємців-початківців, які лише на старті, вчаться і роблять свої перші кроки на цьому шляху. Відповідно, головна умова для другого етапу — це, власне, захист ідеї. Це було навчання, де підприємці складали свій бізнес-план. Вони ознайомлювалися з досвідом уже діючих підприємців Миколаєва, з якими ми та учасники проєкту спілкувалися. Це були такі мотиваційні зустрічі, де ті ділилися своїми лайфхаками, проблемами, на що треба звернути увагу та з чого вони починали. Власники вже відкритого бізнесу ділилися досвідом, це були підприємці броварні, крафтової виноробні й підприємство з монтажу електрощитків», — каже Євген Гомонюк, представник команди проєкту «Раннє відновлення бізнесу».
Одним із головних критеріїв була реалізація проєкту протягом двох місяців, щоб отримати перший результат і показати його фонду, який, власне, підтримав цей проєкт. Євген зазначив, що також обирали переможців за результатами голосування журі.
«Окремо оцінювалась сама презентація, окремо — ідея, окремо — бюджет кошторису і бізнес-план у цілому, узагалі доцільність витрачання тих чи інших коштів на різні статті витрат. Наприклад, якщо все йде на обладнання, такі витрати можна вписати в грант, якщо все йде на рекламу, то журі казали, що це не ок, тому краще якось оптимізувати ці кошти. За балами журі були обрані чотири проєкти фіналістів. Фіналісти отримали 180 тисяч гривень, мінус податки. Власне, це не така велика сума для започаткування бізнесу, але це класний мотиваційний старт для тих, хто починає або планує розширювати свою діяльність», — говорить Євген Гомонюк.
Журі обрало чотирьох переможців і підтримало їхні бізнес-ідеї на суму до 180 тисяч гривень:
- Павло Свистельников і його бізнес-проєкт, у якому прописано купити обладнання для виробництва топленого масла гхі та печива й інших смаколиків, які не містять цукру;
- Андрій Гдовський і проєкт розширення вже наявного виробництва безлактозних йогуртів із додаванням м’якоті локальних сезонних продуктів;
- Альона Каліберда — відкриття тематичної кав’ярні в центрі міста, яка, крім кави, пропонуватиме відвідувачам культурно-мистецькі активності;
- Катерина Кравченко — відкриття кондитерського цеху для приготування авторських десертів.