Телемедицина без міфів: як працюють онлайн-консультації для пацієнтів на Криворіжжі

Телемедицина без міфів: як працюють онлайн-консультації для пацієнтів на Криворіжжі

Фото: Перший Криворізький

Телемедицина в Україні активно розвивається, але для багатьох пацієнтів це досі звучить як щось незвичне й незрозуміле. Через це виникає чимало сумнівів і міфів. Редакція «Першого Криворізького» разом із Євгеном Урсаловим, засновником та керівником громадської організації CASERS, яка займається впровадженням телемедичних послуг у віддалених прифронтових громадах, і Марією Чередніченко, комунікаційницею організації, зібрали найпоширеніші з міфів та розвінчали їх.

Про розвінчання популярних упереджень щодо інших захворювань читайте в нашому спецпроєкті «Медицина».
Чи можливо точно поставити діагноз онлайн?Насправді — можливо. Телемедичні центри мають сучасне обладнання, яке дає змогу на місці обстежити пацієнта і віртуально передати лікарю дані. Для цього кожен телемедичний центр забезпечений електронним стетоскопом, отоскопом, дерматоскопом, кардіографом та експрес-тестами крові. Медсестра проводить обстеження, а лікар одразу отримує всі дані — як у своєму кабінеті.

Чи правда, що телемедицина — лише для «простих» випадків?

Дистанційно консультують лікарі різних профілів: терапевти, кардіологи, ендокринологи, дерматологи, нефрологи, психотерапевти й інші фахівці. У більшості випадків пацієнт отримує повноцінний план лікування або рецепт. Якщо ж лікарю бракує даних, він скеровує на очний огляд.

Чи можливо віртуально отримати ліки або рецепт?

Можливо — лікарі виписують електронні рецепти, зокрема й за програмою «Доступні ліки».

«Наприклад, пацієнтам із діабетом не потрібно кожного разу їхати в обласний центр лише по рецепт на інсулін», — пояснює Марія.

Обов’язково лікар має бачити пацієнта наживо?

Завдяки сучасному обладнанню, яке дає можливість на місці обстежити пацієнта і віртуально передати лікарю дані, лікар може побачити пацієнта майже як при очному огляді.

Чи психологічна допомога онлайн ефективна?

Досвід доводить протилежне: багато пацієнтів зазначають, що їм навіть простіше відкриватись під час онлайн-розмови. Багато пацієнтів консультуватись із психологами або психіатрами онлайн і відчували значне покращення психоемоційного стану.



Телемедицина якісна в порівнянні з традиційним прийомом у лікаря?

Безумовно, телемедицина має обмеження, однак неякісною її некоректно називати.


Сучасні технології допомагають лікарю бачити й чути пацієнта майже так само, як у кабінеті. Для цього телемедичні центри обладнані:
  • електронним стетоскопом (записує звук серця, легень або внутрішніх органів);
  • електронним отоскопом (спеціальною камерою для запису фото і відео вуха, горла або носа високої якості, лікар може бачити все на екрані так само, як у себе в кабінеті, навіть краще);
  • електронним дерматоскопом (спеціальною макрокамерою для якісних збільшених фотографій і відеозаписів ділянки шкіри, ніби під мікроскопом, що дає можливість дерматологу телемедично зробити оцінку та виставити діагноз);
  • кардіографом (фіксує роботу серця);
  • експрес-тестами крові для визначення рівня цукру, холестерину, гемоглобіну, сечової кислоти.

«Телемедичні центри — це не просто “екран / телевізор”, де пацієнт може побачити лікаря, це в першу чергу спеціальні кімнати в місцевих амбулаторіях, де працюють навчені медичні сестри, які виконують вказівки лікаря і є “руками” лікаря на місці», — наголошує Євген Урсалов.

Вони можуть подивитись, перевірити, сфотографувати, виміряти — тобто все те, що буде робити лікар фізично на місці, виконують медичні сестри в наших центрах. Якість обстеження в телемедичному центрі завдяки використанню сучасного обладнання майже рівнозначна огляду лікаря фізично.
«Хоча далеко не всі лікарі нині мають таке обладнання, як мають наші телемедичні центри, і часто лікарі дивуються, що можуть отримати стільки даних про пацієнта», — додає Марія.


Медсестра проводить обстеження під час консультації, а лікар отримує всі дані одразу — це сприяє швидкому ухваленню рішення.



Чи замінить телемедицина «живий» огляд лікаря?


Медицина — це дуже широке поняття, тому буде правильно розділити, пояснює Євген.

Телемедично можна замінити огляди сімейного лікаря, терапевта, ендокринолога, кардіолога, алерголога, дерматолога, гематолога й інших фахівців, які не потребують критичного очного огляду при первинній консультації та у випадках, де медсестра на місці, виконуючи вказівки лікаря й використовуючи обладнання, може зробити огляд і передати всі необхідні дані лікарю.

Первинні огляди гінеколога, проктолога, уролога, стоматолога — авжеж, не проводяться телемедично.

«Водночас в умовах війни часто питання стоїть у виборі альтернативи.«Якщо пацієнт ніяк не має змоги виїхати в обласний центр на консультацію лікаря, то за варіантів не лікуватись взагалі та лікуватись за допомогою місцевої медсестри і сучасного обладнання краще отримати консультацію лікаря й призначення до лікування», — каже Євген.

Загалом із 2023 року в усіх телемедичних центрах проведено понад 10 000 консультацій онлайн.

Окрім того, медсестри, які працюють у телемедичних центрах, завжди проходять навчання. Це один із ключових етапів запуску телемедичного центру.

«Саме тому перед відкриттям кожного телемедичного центру ми інвестуємо час у навчання. Це включає блоки як працювати з обладнанням, як планувати і проводити консультації, як користуватися спеціалізованим програмним забезпеченням. Високий рівень упевненості медичних працівників під час консультацій підвищує довіру пацієнтів, допомагає розслабитись, відкритись лікарю і, як наслідок, покращує якість прийому», — пояснює Євген Урсалов.



Чи може лікар точно поставити діагноз без фізичного огляду?


Медсестра на місці виконує роль асистента, і з обладнанням вона може провести такий самий огляд, який би лікар провів особисто. Тому в тих випадках, у яких медсестра заміняє лікаря фізично, а лікар отримує всі необхідні дані, телемедицина не відрізняється нічим від звичайного візиту до лікарні. Хіба якщо лікареві чи лікарці потрібні додаткові дані, робота з медсестрою чи спецобладнанням — він чи вона призначають повторний візит на очну консультацію.

«Наприклад, у більшості випадків дерматолог може призначити лікування на основі макрозйомки дерматоскопом і фото/відеофіксації уражених ділянок шкіри, анамнезу пацієнта. Але був випадок, коли лікар сказав, що дитину потрібно привести на очний огляд, бо є ризик підшкірних метастаз і необхідно провести пальпацію утворень на шкірі. Медсестра не мала кваліфікації для цього, тому пацієнт поїхав на очний огляд», — пригадує Марія Чередніченко.

Усі візити в телемедичні центри відбуваються за направленням сімейного лікаря та реєструються в єдиній державній електронній базі, відповідно кожен лікар несе таку саму відповідність за свої дії, якби він приймав у своєму кабінеті.

Якщо лікар має повну інформацію про пацієнта, коректність діагнозу в більшості випадків дуже висока. Якщо ж потрібних даних бракує, спершу збирається максимум інформації і лише потім ухвалюється рішення.

Телемедицина дає можливість проводити повторні консультації, підбирати та коригувати терапію / лікування, яке спрацює на конкретного пацієнта.

Чи можна отримати допомогу вузьких спеціалістів?


Телемедицина практично не має обмежень.

«Нині CASERS фокусує свою увагу на віддалених регіонах, де немає громадського транспорту, де люди не можуть вільно доїхати до лікарні. Тому телемедицина подекуди залишається взагалі єдиною надією», — каже Євген Урсалов.

Часто люди відкладають лікування, бо не мають коштів поїхати в обласний центр, чи не мають часу, чи не знають, де в обласному центрі шукати лікаря, як до нього записатись, як знайти лікарню тощо.

Багато випадків є таких, які потребують лікування хронічних хвороб. Наприклад, питання інсуліну. Зараз лише ендокринолог може скласти план лікування і виписати рецепт на інсулін. Відповідно пацієнту із села потрібно що пів року їздити в обласний центр, щоб продовжити рецепт. З телемедичним центром пацієнт може отримати консультацію ендокринолога, не виїжджаючи зі своєї громади.

Якщо в пацієнта вже є результати обстежень, аналізів, лікар може супроводжувати його протягом усього лікування. Консультації можливі з усіма спеціалістами.

Важливо не лише знати, як лікуватись, а й розуміти подальші кроки, особливо, коли тільки з’явилися скарги і не зрозуміло, як діяти, куди та до кого звертатись.

Телемедично пацієнт може отримати направлення до вузького спеціаліста, первинну консультацію, повторну консультацію або почути думку іншого спеціаліста, регулярно консультуватись із конкретним спеціалістом, наприклад ендокринологом (актуально для пацієнтів із хронічними захворюваннями), отримати рецепт.

Чи може лікар під час онлайн-прийому призначати аналізи та ліки?


Лікар може виписати електронний рецепт і направлення на подальші дообстеження та/або консультації. Немає різниці між телемедичними консультаціями й очними. Якщо лікар має достатньо інформації, достатньо даних про пацієнта, то може призначати лікування на місці. Усі лікарі, які консультують телемедично, працюють із НСЗУ, зокрема й за програмою «Доступні ліки», відповідно можуть виписувати рецепти і створювати плани лікування.





Які випадки можна вирішити дистанційно, а коли обов’язково потрібно звертатись особисто?


Сімейний лікар, терапевт, ендокринолог, кардіолог, нефролог, алерголог, дерматолог, частково невролог, ревматолог, гастроентеролог у більшості випадків можуть телемедично або закрити запит повністю, або значно скоротити шлях пацієнта. Під час перших візитів ці лікарі можуть скерувати пацієнта на дообстеження і вже далі на основі результатів планувати подальше лікування телемедично або з необхідністю фізичного огляду.

Авжеж, телемедично не проводиться первинний огляд гінеколога, проктолога, стоматолога, офтальмолога, уролога — для лікарів цих спеціальностей перший фізичний огляд є обов’язковим. Водночас, якщо пацієнт має результати аналізів, інструментальних досліджень, рентген, КТ, МРТ, то консультації цих лікарів цілком можливо продовжувати телемедично. Наприклад, можна КТ зробити в районному центрі, а попередньо з лікарем проконсультуватись телемедично в обласному центрі і домовитись про оперативне втручання, без потреби додаткових виїздів на консультації.

Зрозуміло, що у важких або невідкладних станах потрібні звернення в лікарню та 103.

Телемедицина — це в першу чергу про планову медицину. Хоча вже зараз є апарати, які дають хірургам можливість на відстані тисячі кілометрів проводити складні операції. Тому рівень покриття телемедичних послуг щороку збільшується, сучасне обладнання прибирає потребу перебування лікаря біля пацієнта, і з розвитком інновацій покриття телемедичних послуг буде лише зростати.

Які технічні вимоги потрібні для пацієнта, щоб отримати якісну допомогу онлайн?


Пацієнту потрібно звернутись у найближчий телемедичний центр, де є навчена медична сестра, обладнання та база лікарів.

Також існують великі платформи, де пацієнт може з дому отримати консультацію лікаря, але такі консультації значно обмеженіші, ніж у телемедичному центрі, коли є медсестра поруч.

Лікарю потрібно мати стабільний інтернет / гарний зв’язок, комп’ютер / ноутбук, планшет або смартфон із камерою та мікрофоном, бути зареєстрованим в електронній медичній системі.




Чи є в Україні законодавче регулювання телемедицини і наскільки воно захищає пацієнтів?


Є стратегія розвитку телемедицини України, її прийняв уряд до 2025 року. Стратегія передбачає впровадження телемедичних послуг у 80% закладів охорони здоров’я до 2025 року. Номінально, можливо, у якихось регіонах цей показник був досягнутий, та в практичному застосуванні до цього ще далеко.

Зараз телемедична діяльність регламентується такими документами Міністерства охорони здоров’я:
  • Наказом від 19.10.2015 №681 «Про затвердження нормативних документів щодо застосування телемедицини у сфері охорони здоров’я»;
  • Наказом від 20.06.2022 №1062 «Про організацію надання медичної допомоги із застосуванням телемедицини в умовах воєнного стану».

Як отримати консультацію в телемедичному центрі?


Для запису на телемедичну консультацію потрібно:
  • отримати електронне направлення від сімейного або профільного лікаря — це можна зробити і в самому телемедцентрі;
  • підготуватись і взяти всі медичні документи — аналізи, обстеження (МРТ, КТ, УЗД), довідки тощо.

Пацієнт звертається до телемедичного центру, медсестра запланує консультацію, потім пацієнт отримує безкоштовну консультацію, план лікування, направлення або рецепт.
Кількість повторних консультацій — безлімітна.

Чи плануєте розширювати цей досвід на інші населені пункти Криворіжжя?


«Так, ми однозначно плануємо відкривати ще телемедичні центри. Якщо є громади, які бажають відкрити телемедичні центри, то можна звертатись, будемо ставити в чергу і планувати відкриття», — каже Євген.
Для цього необхідно написати на пошту [email protected]

Контакти телемедичних центрів на Криворіжжі


  • Грушівка — +38 (075) 186 00 48
  • Українка — +38 (075) 186 00 47
  • Кам’янка — +38 (075) 186 00 46
  • Козацький Кут — +38 (075) 186 00 45
  • Червона Колона — +38 (075) 186 00 43
Робота над цим матеріалом стала можливою завдяки проєкту Fight for Facts, що реалізується за фінансової підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини.

Посилання скопійовано в буфер обміну