Лікар поруч, хоча фізично його немає: як телемедицина рятує життя на Криворіжжі
Фото: Перший Криворізький
Журналістка «Першого Криворізького» поспілкувалась із представниками громадської організації «Casers», які впроваджують телемедицину на Криворіжжі.
У Криворізькому районі є віддалені села, звідки мешканцям необхідно їхати понад 70 кілометрів до Кривого Рогу, щоб записатись на обстеження. Водночас громадський транспорт не курсує, а таксі коштує близько 800–1500 гривень. У таких умовах навіть проста консультація з лікарем стає незручною. Та завдяки телемедичним центрам, які з’явились у п’яти селах Апостолівської та Грушівської громад, медична допомога стала набагато ближчою та безкоштовною.
Що таке телемедицина і чому це не «просто відеодзвінок»
Телемедицина — це не просто розмова з лікарем по відеозв’язку. Це повноцінний огляд із застосуванням сучасних цифрових технологій і спеціального обладнання — електронного стетоскопа, дерматоскопа, отоскопа, аналізатора крові тощо. Завдяки цим приладам лікар може «почути» серце пацієнта, побачити шкіру або носоглотку і зробити висновки, ніби пацієнт сидить у нього в кабінеті.
«Наприклад, електронний стетоскоп дає медсестрі або фельдшеру можливість на місці записати аускультацію серця чи легень і цей звук передати лікарю дистанційно. За допомогою електронного отоскопа медсестра може на місці зробити фото- і відеозапис вуха / горла / носа та передати це якісне зображення отоларингологу, і лікар побачить те саме, що б він міг побачити в себе в кабінеті звичайним отоскопом. А електронний дерматоскоп забезпечує отримання високоякісних макрознімків уражених ділянок шкіри», — розповідає Марія, комунікаційна менеджерка громадської організації «Casers».

Але в телемедицині недостатньо просто почути лікаря чи клієнта — важливо, щоб вони бачили одне одного. Лікарю необхідно зчитувати невербальні сигнали, оцінювати стан пацієнта, його рухи, швидкість реакції, поведінку, тремтіння рук, реакцію очей тощо. Тому центри оснащені швидкісним інтернетом, великим монітором, якісним мікрофоном, камерою, а також навушниками, які за бажанням пацієнта можуть використовуватись за потреби приватної консультації.

Телемедицина — рятівна паличка для віддалених регіонів під час і після війни
Через війну багато лікарів виїхали з прифронтових регіонів, амбулаторії пошкоджені, а до міст дістатись важко.
«Найближчі роки, навіть після завершення війни, лікарі не будуть повертатись у небезпечні, постраждалі регіони, допоки там не завершиться розмінування, не відновляться дороги, школи, інфраструктура тощо.
Тому гостра нестача лікарів наступні 2–5 років буде лише посилюватись. Тож пошук альтернативних рішень неминучий, і телемедичний формат є і буде рятівною паличкою для віддалених регіонів», — поділилась Марія.
Інша перевага телемедичних центрів — безпека. Вони можуть працювати там, куди виїзд мобільних бригад гуманітарних організацій заборонений.
«Ми маємо телемедичний центр в одній із прифронтових локацій Дніпропетровської області, і туди зараз ніхто з гуманітарних організацій не виїжджає. Місцеві медсестри та фельдшери без проблем організовують необхідні консультації своїм пацієнтам і з кардіологом, і з неврологом, і з дерматологом, і з психіатром, і з лікарями інших спеціальностей», — розповідає Марія.
Проблеми впровадження телемедицини
Основні проблеми під час упровадження телемедицини — середній вік медсестер і фельдшерів та їхній низький рівень володіння комп’ютером і смартфонами.
«У багатьох локаціях до відкриття телемедичних центрів не було комп’ютерів і інтернету, тому доводилось не лише запроваджувати послугу, а й учити працювати з комп’ютером та смартфоном із нуля», — пояснює Марія.
Також на старті пацієнти часто з недовірою ставляться до телемедичних консультацій, але після першої спроби починають розуміти цінність і якість послуги та далі розповідають сусідам, родичам, друзям.
«Спершу телемедицина викликає недовіру та нерозуміння, але всі, хто звернувся хоча б один раз, звертаються ще й на повторні візити, запрошують своїх родичів і сусідів скористатись послугою. Коли спробували один раз, уже не виникає питань», — додає Марія.
Упровадження телемедичних центрів у Грушівській та Апостолівській громадах Криворізького району
Громадська організація «Casers» обрала такі села Криворіжжя, де немає громадського транспорту, далеко до найближчих лікарень, а інші мобільні гуманітарні організації не працюють. Грушівська й Апостолівська громади — прифронтові, а в обраних населених пунктах — Грушівці, Українці, Кам’янці, Козацькому Куті, Червоній Колоні — доступ до медичних послуг найбільш ускладнений. До того ж ці громади постраждали від бойових дій, а після підриву Каховської ГЕС залишились без питної води.

«Для нас важливо не просто поставити обладнання в амбулаторію — а саме впровадити послугу, щоб у громаді, де немає доступу до медичних послуг, відсутнє транспортне сполучення, люди могли звертатись до кардіолога, ендокринолога чи будь-якого іншого лікаря. Телемедичні центри чудово закривають цю потребу. Коли працює лише мобільна бригада, то пацієнт має хворіти за графіком виїзду бригади, а телемедичні центри дають змогу надати пацієнту лікарську консультацію тоді, коли йому потрібно, і тою мірою, яка потрібна, без черг, без платних лікарень, без необхідності виїзду на 100 кілометрів», — говорить Євген Урсалов, засновник ГО «Casers».
Мешканці почали більш свідомо ставитись до свого здоров’я
За словами представників ГО «Casers», через війну багато пацієнтів віддалених районів, особливо старшого віку, відкладають візит до лікаря, і стан їхнього здоров’я значно погіршився.«З упровадженням телемедицини пацієнти стали більш свідомо підходити до свого здоров’я та почали звертатись у найближчі центри для отримання консультації того чи іншого лікаря. Хто раніше не бачив можливості, нарешті почав займатись здоров’ям».
Наприклад, в Апостолівській і Грушівській громадах центри з’явились у травні. Відтоді вже провели понад 500 консультацій.
«Динаміка різна в кожному селі, але всюди позитивна: кількість консультацій зростає, люди починають більше довіряти і звикати до такої нової послуги. Загалом по інших телемедичних центрах у середньому щомісячно відбувається 40–80 консультацій лікарів. Та ця кількість постійно зростає», — пояснює Марія.

Консультації яких лікарів можуть отримати мешканці Криворізького району
До телемедичних консультацій залучено понад 150 лікарів і лікарень з усієї України: Києва, Хмельницького, Чернівців, Івано-Франківська, Умані, Запоріжжя, Рівного, Херсона.
«Є навіть такі лікарні, які для пацієнтів із прифронтових регіонів виділили окремі години поза чергою, щоб мати змогу допомогти людям, які найбільше потерпають від війни», — зазначила Марія.
Пацієнти можуть звернутись до сімейного лікаря, кардіолога, ендокринолога, дерматолога, невролога, флеболога, отоларинголога, педіатра, гематолога, онкохірурга, нефролога, ревматолога, уролога, алерголога та будь-якого іншого лікаря.
Водночас є частина обстежень, які необхідно здійснювати лише при фізичному огляді — це стосується, наприклад, ургентних станів і прийому гінеколога, офтальмолога. Але в плановій медицині багато запитів можна вирішити з лікарем дистанційно.
До яких лікарів найчастіше звертаються мешканці Апостолівської та Грушівської громад
У селах Грушівської й Апостолівської громад найчастіше звертаються до невролога, дерматолога, гастроентеролога, ендокринолога та сімейного лікаря. Кожен центр залежно від віддаленості районних чи обласних лікарень має свою специфіку, і телемедичний центр допомагає закривати найгостріші потреби.

Як скористатись послугами центрів
Для отримання консультації лікаря потрібно:
- звернутись до телемедичного центру телефоном або прийти особисто;
- медсестра запланує прийом сімейного лікаря або спеціаліста в зручний час без черг та очікування;
- у призначений день і час потрібно прийти в телемедичний центр на консультацію та мати із собою необхідні виписки, документи чи інші медичні записи.
Усі консультації проводяться безкоштовно за направленням сімейного лікаря. Вони входять у Програму медичних гарантій, і їх вартість покривається коштом НСЗУ.
Як проходить прийом у телемедичному центрі
Усе — як на звичайному прийомі:
- пацієнт приходить в амбулаторію, медсестра його зустрічає, підключає до відеозв’язку з лікарем;
- лікар ставить запитання, переглядає аналізи, може попросити медсестру допомогти оглянути пацієнта спеціальним обладнанням для дистанційного огляду пацієнта;
- за потреби лікар може призначити розширені аналізи або додаткову діагностику, наприклад КТ, МРТ, і записати на повторну консультацію.

Пацієнти вперше дізнаються про свої діагнози: як одна консультація змінює життя
Наприклад, пацієнтка з ураженням судин уперше отримала консультацію судинного хірурга просто у своєму селі.
Жінка з проблемами зору дізналась, що в неї діабет, і вперше звернулась до ендокринолога.
Інша пацієнтка, яка роками жила з болем в оці, нарешті отримала правильний діагноз.
Пацієнту з рідкісним онкозахворюванням крові потрібен був гематолог і онколог. Такі фахівці є лише в обласних лікарнях. Тепер він зможе лікуватись і бути на постійному зв’язку зі своїми лікарями в дистанційному форматі, не виїжджаючи за межі громади.
Інсулінозалежним пацієнтам тепер не потрібно їхати в обласний центр і витрачати цілий день на дорогу — вони можуть отримати план лікування за один візит у найближчу амбулаторію.
Здивовані, але щасливі: реакції пацієнтів на перші візити до телемедичних центрів
Якщо пацієнт раніше мав змогу звернутись лише до лікарів районної лікарні, то тепер працівники ГО «Casers» часто бачать здивування від якості та глибини консультації, яку пацієнти отримали телемедично.
«Кажуть: “Так багато мене ще ніхто не розпитував”, “Так гарно мене ще ніхто не консультував”. Пацієнти виходять щасливі та задоволені. Більшість — здивовані. Кажуть, не очікували, що онлайн-прийом буде “як справжній”», — ділиться Марія.
Відкриття нових телемедичних центрів
За словами комунікаційної менеджерки Марії, ГО планує відкривати нові телемедичні центри.
Якщо є громади, які бажають відкрити такі центри, то можна звертатись на пошту громадської організації «Casers» [email protected]
Контакти телемедичних центрів
- Грушівка — +38 (075) 186 00 48
- Українка — +38 (075) 186 00 47
- Кам’янка — +38 (075) 186 00 46
- Козацький Кут — +38 (075) 186 00 45
- Червона Колона — +38 (075) 186 00 43

Здійснено за підтримки Асоціації “Незалежні регіональні видавці України” та Amediastiftelsen в рамках реалізації проєкту Хаб підтримки регіональних медіа. Погляди авторів не обов'язково збігаються з офіційною позицією партнерів.
