Родина «Соломон»: про поєднання віри та навчання дітей

Родина «Соломон»: про поєднання віри та навчання дітей

Фото: Перший Криворізький

Через повітряні тривоги журналістка «Першого Криворізького» майже тиждень не могла поспілкуватися з директоркою християнської гімназії «Соломон» у Чернівцях Аллою Гайсан. Учні та вчителі кожного разу вимушені переходити в укриття та призупиняти навчальний процес.

«...Шкода, тому що випадають уроки, але кожного разу під час повітряних тривог ми йдемо в укриття. Там ми граємо у різні ігри, співаємо, говоримо та молимося, щоб Бог захистив нашу країну і нас», — говорить Алла Гайсан.

24 лютого, коли почалася повномасштабна війна Росії проти України, у всіх навчальних закладах знову ввели дистанційну форму навчання. На базі багатьох шкіл облаштували пункти допомоги переселенцям. А на базі приватної гімназії «Соломон» педагоги разом з батьківським комітетом облаштували збір одягу, речей та продуктів для людей, які були вимушені покинути свої домівки та перебралися у Чернівці.





«У нашій гімназії жили переселенці. Тоді ми долучалися з вчителями, батьками та дітьми — проводили не лише збір допомоги, а й зустрічі, майстеркласи для переселенців», — згадує Алла Гайсан.


Навчання під час повітряних тривог


Сьогодні всі навчальні заклади Чернівців працюють очно, але у дві зміни — щоб під час повітряних тривог всі учні та викладачі могли пройти в укриття. У Кривому Розі, який ближче до лінії фронту, зараз продовжуються навчання онлайн. Чиновники міського управління освіти аргументують це так: у багатьох школах немає укриттів з достатньою кількістю місць.

«З першого класу в нас взагалі все не задалося: пандемія, карантин за карантином та війна. Важко було самостійно організувати навчання вдома, коли дитина навіть не розуміла його важливість після дитячого садку. Також було дуже важко забезпечити достатню соціалізацію доньці.

Моя донька зараз навчається дистанційно у 5 класі звичайної школи Кривого Рогу та паралельно у приватному закладі у 4 класі, тому що там старших класів взагалі немає. Я розумію, що очне навчання у колективі важливе для моєї дитини», — мама школярки з Кривого Рогу, яка з безпекових міркувань захотіла дати коментар анонімно.

У Міністерстві освіти і науки України також аналогічної думки, тобто наявність надійних укриттів для школярів – головний аргумент для того, щоб школа почала працювати офлайн. Сьогодні в Україні є три варіанти навчання для дітей шкільного віку: онлайн (за комп’ютерами та планшетами), офлайн (відвідування шкіл) та змішаний формат.

Змішане навчання – це коли частина занять відбувається дистанційно, а частина – у закладах освіти.

Навчання також може відбуватися позмінно, щоб зменшити кількість дітей, які одночасно перебувають у школі. Наприклад, так продовжили навчання всі школи Чернівецької області.

Рішення батьків усього класу не має бути однодушним: дітей можуть розформувати на різні групи та організовувати навчання з урахуванням бажання родин. Тобто, якщо батьки бояться відпускати свою дитину на очне навчання, вони можуть обрати дистанційну освіту.

Через війну Росії близько 500 тисяч дітей шкільного віку були вимушені переважно разом з мамами та бабусями взагалі виїхати за кордон. Тому сьогодні у багатьох школах та гімназіях Франції, Німеччини, Словенії, Польщі, США, Канаді та інших країнах світу можна зустріти українських школярів та студентів.

Попри старання та педагогів звичайних шкіл, які продовжують навчання онлайн, більшість школярів мають когнітивні прояви стресу. Про це свідчить дослідження громадської організації «Глобал Офіс». Освітяни та психологи говорять, що все через війну в країні, велике навантаження та часткову соціальну ізоляцію.

Досвід створення приватної школи у Чернівцях


Сьогодні в Україні налічується понад 20 адвентистських шкіл у Чернівцях, Києві, Сумах, Полтаві, Кривому Розі, Білій Церкві, Хмельницькому та Івано-Франківську. Перший навчально-виховний комплекс заснували у 2006 році у Київській області. Наразі тривають перемовини щодо отримання офіційного статусу для декількох садочків при церквах.

Християнська школа «Соломон» була заснована у 2014 році, його рада засновників — представники церкви Адвентистів сьомого дня. Тому першочерговою місія — подарувати дітям шкільне життя, але на основі духовно-моральних цінностей.




Вже через рік кількість охочих навчатися у приватній гімназії «Соломон» збільшилася, тому рада засновників придбала більше приміщення для закладу. Ремонтували його коштом пожертвувань батьків та вірян церкви Адвентистів сьомого дня.

Сьогодні у гімназії навчаються 346 учнів 1-9 класів, працюють 35 педагогів.

«Ми пропонуємо потужну академічну програму державного стандарту, яка стане гарним фундаментом для отримання подальшої освіти.

Головне для нашого закладу так і залишилося — духовні, моральні цінності, авторитет Біблії. Мені здається, що це і є секрет успішного рівня навчання. Тому що ми вчимо дітей не просто вміти прощати, а відпускати образи, не просто закривати питання, а вміти виходити із конфлікту, поважати батьків та інших. І все це ми робимо через Біблію», — розповідає Алла.


Вчителі та вчительки закладу намагаються забезпечити ефективні комунікації через партнерство позитивної взаємодії між учасниками навчально-виховного процесу: адміністрація – вчитель, вчитель-вчитель, вчитель-учень, вчитель-батьки, учень-учень, батьки-діти.

Зазначимо, що навчальна програма навчального закладу при церкві Адвентистів сьомого дня відповідає всім вимогам Міністерства освіти України, але педагоги додають у неї майстеркласи, екскурсії, круглі столи, тренінги та практичні заняття. Також однією з особливостей приватної школи є кількість учнів у класах, вона не перевищує 20. При тому у звичайній школі у класах налічується до 30 учнів.


На питання чи долучає міське управління освіти учнів та педагогів приватного навчального закладу, директорка Алла Гайсан відповіла:

«За 9 років існування нашої школи ми завжди відчували підтримку, порозуміння, допомогу. Всі чиновники управління освіти Чернівецької міської ради приїздили до нашого навчального закладу, проводили з нами наради, семінари. Вони нас підтримують та залучають до інших загальноміських заходів».

А для створення християнської школи та ліцензування знадобилося: створити раду засновників, опікунську раду, педагогічну раду, написати статут та отримати ліцензію.

«Після створення всіх рад та статуту ми подалися на ліцензування. Але я впевнена, що для створення навчального закладу перше, що потрібно — розуміти для чого ми це робимо та мати власну стратегію», — говорить Алла.

Для тих, хто хоче заснувати власну школу чи то при церкві, чи просто з особливою методикою навчання журналісти редакції «Перший Криворізький» дізналися у юристів, які документи необхідні для реєстрації приватної школи в Україні:

  1. Реєстраційна картка
  2. Нотаріально завірений статут
  3. Паспорт (якщо подачу здійснюватиме керівник)
  4. Довіреність (якщо подачу здійснюватиме довірена особа)

Якщо засновник юридична особа, то необхідно буде підготувати:

  1. Витяг про реєстрацію (ЄДРПОУ)
  2. Статут організації
  3. Довідка з управління статистичними даними
  4. Документ, який підтверджує повноваження юрособи (протокол)
  5. Документ, який підтверджує згоду засновників організації на проведення реєстрації приватної школи
  6. Документи, які підтверджують право на приміщення не менш як на три роки, відповідність приміщення певним вимогам щодо санітарії, пожежної безпеки та охорони праці.
  7. Порядок роботи та навчальний план закладу, відомості про кадрове та матеріально-технічне забезпечення закладу тощо

Зазначимо, що приватні навчальні заклади можуть функціонувати тільки з моменту отримання ліцензії. Ліцензії видає Міносвіти, а також облдержадміністрації.

Відмінності звичайної школи та християнської


Сьогодні співвідношення учнів з сімей адвентистів та інших віросповідань у гімназії «Соломон» приблизно 40 на 60, тому можна казати, що у подібних навчальних закладах чекають не лише дітей з сімей певних віросповідань.




Зазначимо, що у Кривому Розі також є подібні школи та дитячі садки, але сьогодні кількість місць обмежена.

Щодо навчальної програми, то вона доповнена предметами «Християнська етика». Алла Гайсан говорить:
«Вибір конкретних модельних програм, за якими здійснюється навчання, відповідно до законодавства є прерогативою самих закладів загальної середньої освіти та батьків.

Кожна школа на основі Типової освітньої програми може формувати різні варіанти викладання цього предмета. А особливість «Християнської етики» полягає в тому, щоб виховати в учнях повагу одне до одного та людей, володіння певними етичними нормами поведінки».



Щодо оплати за навчання, то у гімназії «Соломон» вона щомісячна і для кожного класу різна. Директорка навчального закладу пояснила:
«Ми складаємо договір з батьками на кожне 1 вересня, кожен перший клас заходе на свою ціну. Наприклад, якщо два роки назад було 3000 тисячі, то перший клас приходить на 3300 гривень на місяць. Наступний рік — 3 600 гривень.

Якщо інфляція, то ми підіймаємо суму оплати для всіх. Підіймаємо не більше ніж на 10%. Це для того, щоб батьки розуміли свій фінансовий бюджет і мали спроможність навчати свою дитину в нашому навчальному закладі».
Натомість приватний християнський заклад гарантує щоденне вегетаріанське харчування та якісну освіту.

Не можна сказати, що приватні заклади є доступними та кращою альтернативою для всіх українських дітей, тому обирати лише тільки сім’ям учнів. Але точно можна сказати, що сьогодні в Україні через війну російської армій у прифронтових та окупованих містах та селах освіта не організована на достатньому рівні, щоб забезпечити повноцінний навчальний процес.

Матеріал виготовлено у партнерстві з The Institute for War & Peace Reporting


Редактор: Софія Скиба

Посилання скопійовано в буфер обміну