Інформаційна гігієна: як криворіжцям не потрапляти у пастку шахраїв та російських фейків

Фото: Перший Криворізький

Протягом останніх років, а особливо під час повномасштабного вторгнення РФ в Україну у соцмережах та різних месенджерах суттєво збільшилась кількість фейкової інформації, маніпуляцій та шахрайських схем. «Распятий мальчик» або «бойові гуси» вже мало кого вводять в оману, але фейки стають все більш вигадливими та підступними.

Чому не варто підписуватись на всі псевдопатріотичні групи у соцмережі та на анонімні канали у месенджерах, розбиралась редакція «Першого Криворізького».

Один з десятків анонімних telegram-каналів, який розрахований на криворізьку аудиторію, серед правдивих новин публікує пости, які містять кремлівські наративи або шахрайські посилання.

Наприклад, 3 червня цей канал оприлюднив пост про нібито графіки відключення електроенергії по всій Україні: «Світла не буде по 6 годин. Через значні руйнування енергетичної інфраструктури, сьогодні вводять графік погодинних відключень світла по ВСІЙ території України. Вже опублікували ОНОВЛЕНІ графіки для всіх областей. Початок відключень вимушені застосовувати з 03.06.2024 на всій території України!».

Водночас компанія «ДТЕК Дніпровські електромережі» оприлюднила інформацію про те, що на 4 червня відключення світла на Дніпропетровщині не передбачаються.

Посилання в анонімному telegram-каналі, де ніби мали бути графіки відключень, вели у бот, який насправді збирав інформацію про користувача. Для чого ця інформація могла бути використана, редакції достеменно не відомо, але, не виключено, що для шахраювання.




У Фейсбуці можна зустріти псевдопатріотичні публікації, які закликають людей до реакції — поширення, коментування, додавання у певну групу. Картинки до таких постів інколи несправжні – тобто згенеровані штучним інтелектом. Тому на цих зображеннях часто можна помітити 3 руки в однієї людини, 6 пальців на руці, дивні прапори, герби країн, яких не існує тощо.


Такі дописи розраховані на виявлення аудиторії, якою можна маніпулювати за допомогою емоцій, розкручувати групи і сторінки у соціальних мережах, які час до часу просувають кремлівські наративи.

Правила інформаційної гігієни


  1. Ставтеся до інформації критично.

Не вірте всьому відразу. Питайте себе: кому вигідне поширення цієї інформації? Яку реакцію очікує джерело? Чому мені це повідомляють?
Особливо обережно ставтеся до статистики: цифрами часто маніпулюють, вони можуть вводити в оману.

  1. Перевіряйте інформацію.

Поширення неперевіреної інформації може завдати великої шкоди. Перевіряйте факти, шукайте верифіковані першоджерела (інформація в них підтверджена як правдива і надійна. Наприклад, якщо це наукове дослідження, то його дані перевірені іншими науковцями. Якщо це новинний репортаж, то факти в ньому підтверджені з кількох незалежних джерел).
Будьте обережні з донатами у соціальних мережах. Надсилайте кошти лише перевіреним доброчесними медіа волонтерам, волонтеркам і організаціям або тим, кого знаєте особисто. Слідкуйте, чи публікують вони звіти про витрачені кошти.

  1. Ознаки фейкової або маніпулятивної публікації
Емоційний заголовок, багато знаків оклику, одруківки, певні літери написані латиною або замінені на цифри (це зроблено, щоб алгоритми соцмережі не розпізнали цей текст допису, та не позначили його, як неправдиву інформацію), немає посилань на джерела тощо.

Будьте пильними і дотримуйтесь інформаційної гігієни, підписуйтесь лише на медіа та канали, чиїх авторів або засновників ви знаєте. Нагадаємо, Інститут масової інформації опублікував всеукраїнську Мапу рекомендованих медіа, серед яких є і «Перший Криворізький».

Фото: Владислав Нестеренко

Редактор: Софія Скиба