Вода буде: огляд проєктів, які реалізуються коштом міського та обласного бюджетів

Фото: Перший Криворізький

Після обстрілів Карачунівської греблі, які завдали окупанти, після підриву Каховської гідроелектростанції міські та обласні чиновники оголосили кілька тендерів на послуги, які б сприяли забезпеченню громад водою. Редакція «Першого Криворізького» підготувала огляд найвагоміших проєктів, які реалізуються коштом міського та обласного бюджетів.

6 червня, після підриву Каховської ГЕС, до зони надзвичайної ситуації потрапили 180 населених пунктів Херсонської, Дніпропетровської та Миколаївської областей. Майже 700 тисяч українців залишилися без доступу до питної води, тому для потреб населення та недопущення спалахів інфекційних хвороб до зони НС доставили 148 тисяч тонн питної й технічної води.

Зазначимо, що збитки, які завдала РФ, підірвавши Каховську ГЕС, такі:

  • 70% води Каховського водосховища втрачено;
  • 600 тисяч гектарів територій постраждали;
  • на 146 млрд гривень орієнтовно завдано фінансової шкоди довкіллю.


Нагадаємо, що 14 вересня 2022 року після восьми ракетних ударів у декількох районах міста не стало води, адже російська армія умисно влучила в гідротехнічну споруду. Це була спроба затопити Кривий Ріг. Під час удару люди не постраждали, але в річці Інгулець тимчасово піднявся рівень води до 2 метрів.

Будівництво нових магістральних водогонів


Майже одночасно на сайті держзакупівель Prozorro Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Дніпропетровській області виклала звіт про будівництва нових магістральних водогонів для забезпечення водою міст і сіл області. Усі договори були укладені з підрядниками напряму, без торгів та конкуренції. Суми становлять 5 мільярдів 320 мільйонів гривень та 5 мільярдів гривень.



Нагадаємо, що раніше редакція 1kr.ua писала, щб забезпечити школярів питною водою, в усіх районах міста відділи освіти влітку провели тендери на послуги з технічного обслуговування установок доочищення води.

Відповідно викладеним звітам про закупівлі Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Дніпропетровській області уклала договори з одеським ТОВ «Автомагістраль-Південь» і вінницьким ТОВ «Група компаній «Автострада».

Компанія «Автомагістраль-Південь» займеться будівництвом магістрального водогону річка Інгулець — Південне водосховище. За договором компанія до 31 грудня 2024 року зобов’язалася побудувати трубопровід. Обсяги фінансування у 2023 році становлять 577 мільйонів 327 тисяч гривень, а у 2024 році Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Дніпропетровській області заплатить одеській компанії 4 мільярди 742 мільйони 673 тисячі гривень. Також у договорі двох сторін указано, що обсяг фінансування замовлення може змінюватися протягом 2023 та 2024 років.


Зазначимо, що фінансування будівництва водогону у 2023 та 2024 роках різниться, тому що у 2023 році компанія «Автомагістраль-Південь» виконуватиме проєктування, а у 2024 році вже розпочне будівництво магістрального водогону.


Але 11 вересня Державне агентство відновлення та розвитку інфраструктури України вже повідомило про стан будівництва магістрального водогону: влаштували фундамент другої насосної станції площею 890 квадратних метрів на ділянці Інгулець — Південне водосховище, установили 41,8 кілометра трубопроводу (64%), триває будівництво підстанцій і насосних станцій, на кожній із яких працюватимуть 6 насосів. Також проводяться земляні роботи, геодезичні роботи, перенесення кабелю, монтаж труб.


Але й ці суми не кінцеві, тому що Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Дніпропетровській області 25 липня виклала звіт про закупівлю на 149 мільйонів 322 тисячі 600 гривень на інженерно-консультаційні послуги при проєктуванні та будівництві магістрального водогону річка Інгулець — Південне водосховище в Кривому Розі та районі. Договір підписали з компанією «УКР&ГЕО СУПЕРВІЖН».

Зазначимо, що Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Дніпропетровській області уклала договір «УКР&ГЕО СУПЕРВІЖН» також напряму без проведення торгів


Договір із київським консорціумом «УКР&ГЕО СУПЕРВІЖН» Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Дніпропетровській області уклала також до 2024 року.



За даними YouControl «Автомагістраль-Південь» працює з 2006 року майже по всій країні та займається не лише будівництвом водогонів, а й ремонтом доріг і мереж освітлення. А «УКР&ГЕО СУПЕРВІЖН» — з 2021 роки, як свідчать цьогорічні та торішні переможні державні тендери, займалася інженерним проєктуванням і технічним наглядом у Київській, Дніпропетровській, Чернігівській областях.

Повернемося до магістрального водогону Хортиця (ДВС2) — Томаківка — Марганець, для будівництва якого у 2023 році також заплановані роботи з проєктування, за які ТОВ «Група компаній «Автострада» отримає 577 мільйонів 108 тисяч гривень, а у 2024 році за будівельні роботи — ще 4 мільярди 722 мільйони 892 тисячі.



За графіком виконання робіт із будівництва магістрального водогону в липні та серпні цього року були заплановані не лише проєктування, а й земельні роботи, прокладання труб, буріння землі під труби. Від січня до березня 2024 року ТОВ «Група компаній «Автострада» планує встигнути встановити насосні та трансформаторні підстанції й закінчити пусконалагоджувальні роботи.


У Кривому Розі планували відновити річку за два мільйони


На розподіл води для відновлення річки Стара Саксагань у Центрально-Міському районі Кривого Рогу чиновники планували витратити понад 2 мільйони гривень. Інформацію про це розміщено на сайті держзакупівель Prozorro.


2 червня управління екології виконкому Криворізької міської ради оприлюднило звіт про закупівлю на суму 2 072 600 гривень та договір із Державним промисловим підприємством «Кривбаспромводопостачання». Майже через півтора місяця, 20 липня, чиновники переуклали договір, посилаючись на зменшення потрібного для постачання обсягу води з Карачунівського водосховища в річку Стара Саксагань, — сума зменшилася до 1 602 600 гривень.

Зазначимо, що Міндовкілля повідомляло, що за рівнем запасів доступних для використання водних ресурсів на світових картах наша країна вже давно позначена як маловодна. За цим показником Україна перебуває на 111 місці серед 152 країн світу. За забезпеченістю питною водою серед європейських країн ми перебуваємо на 32 місці серед 40 і входимо до списку тих, кому загрожує нестача водних ресурсів. Україна, до речі, приєдналася до Водної рамкової директиви ЄС, на її виконання на державному рівні розроблена Водна стратегія, ухвалена Кабміном наприкінці минулого року.

Строк виконання робіт — до 31 грудня 2023 року. Тобто до кінця цього року промислове підприємство «Кривбаспромводопостачання» має перекачати 664 979,25 метра кубічних води з водосховища до річки Стара Саксагань.


Нагадаємо, що для постачання води у водосховища Кривого Рогу та Миколаєва задіяна лише річка Інгулець, але про її відновлення поки ще не говорять.

Журналісти редакції «Перший Криворізький» також промоніторили подібні закупівлі в Дніпропетровській області та Криворізькому районі, але, наприклад, відновлення річок, окрім Старої Саксагані, наразі, схоже, не заплановане, виходячи з наявних тендерів на сайті держзакупівель Prozorro.



Матеріал створено за підтримки USAID / UK aid проєкту TAPAS Project/Прозорість та підзвітність у держуправлінні та послугах.