Поїдемо безплатно: як це може вплинути на бюджет та міський транспорт
Фото: Первый Криворожский
На компенсацію проїзду пільговиків комунальним підприємствам з міського бюджету на 2021 рік витратять майже 110 мільйонів гривень. Криворіжці їздитимуть безкоштовно, але переважно у старих комунальних тролейбусах, трамваях та автобусах — у 2021 році видатки на придбання нових одиниць рухомого складу не передбачені.
За кошти міського бюджету більше 5 років не купували нові одиниці рухомого складу швидкісного трамваю, а нові тролейбуси купують за кредитні кошти.
Обидва комунальні транспортні підприємства міста — збиткові.
З 1 січня 2021 року у Кривому Розі розширили перелік громадян, які можуть користуватися пільгами у комунальному громадському транспорті. Це була одна із найгучніших передвиборчих обіцянок нинішнього Криворізького міського голови Костянтина Павлова (ОПЗЖ), про яку «кричали» з кожного борду.
До цього пільговим проїздом користувалися 140 тисяч криворіжців. Безкоштовно їздити могли пенсіонери, діти з багатодітних сімей, ліквідатори аварії на ЧАЕС, учасники бойових дій, люди з інвалідністю.
З початку 2021 року пільговиків стало на 31 тисячу більше. Безкоштовно дозволили їздити педагогам, медикам та представникам соціальних служб, які підпорядковуються міській владі.
Усі вони користувалися транспортним кратками, на придбання та програмування яких з міського бюджету витратили 2 мільйони 667 тисяч 500 гривень. Усього за ці кошти придбали 105 тисяч карток, з них – на руки мешканцям видали 31 712.
Програмне забезпечення для транспортних карток розробляло товариство з обмеженою відповідальністю «СІМБОЛ ТРАНСПОРТ».
Однак схоже, що «жити» транспортній картці лишилося недовго — до кінця 2021 року. Натомість мешканці міста мають оформили собі «Картку криворіжця», з якою можуть безкоштовно їздити у комунальному електротранспорті та автобусах. Антимонопольний комітет надав відповідний дозвіл терміном на два роки — по 31 грудня 2022 року.
Загалом правом безкоштовного проїзду тепер користуватимуться понад 300 тисяч криворіжців. Це майже половина населення міста. Усього, за даними Держстату, у Кривому Розі проживають 619 тисяч 278 людей.
«Картки криворіжця» нібито більш функціональні. На відміну від транспортної картки, ця персоналізована, її можна використовувати як Е—квиток для проїзду у транспорті, користуватися знижками під час покупки медикаментів у комунальних аптеках, використовувати для обліку учнів у навчальних закладах. Чиновники також сподіваються, що запровадження такої системи допоможе вивчити реальний пасажиропотік.
Станом на квітень 2021 року «Картку криворіжця» отримали майже 200 тисяч мешканців нашого міста.
У Кривому Розі працюють два транспортних комунальних підприємства — «Швидкісний трамвай» та «Міський тролейбус». Обидва є збитковими.
На компенсацію саме пільгового проїзду у комунальному транспорті з міського бюджету на 2021 рік планується витратити близько 110 мільйонів гривень. Наприклад, на галузь охорони здоров’я за рахунок коштів загального та спеціального фондів міського бюджету передбачаються витрати у розмірі 187 мільйонів 209 тисяч гривень.
За даними Сергія Сиротюка, начальника Управління транспорту та телекомунікацій, станом на квітень КП отримали вже 35 мільйонів гривень компенсації за перевезення пільговиків.
Послугами цього транспортного підприємства з початку року скористалися 237 тисяч пасажирів із транспортними картками.
За 4 місяці 2021 року з міського бюджету КП «Швидкісний трамвай» за перевезення пільговиків сплатили 5 мільйонів 60 тисяч гривень.
Збитки «швидкісного» з початку 2021 року складають 483 тисячі 598 гривень. У 2020 році розмір збитків складав 33 мільйони 146 тисяч 731 гривню.
КП «Міський тролейбус». Станом на квітень цього року з бюджету міста комунальне підприємство «Міський тролейбус» отримало 77 мільйонів 966 тисяч гривень фінансової підтримки. З них 50 мільйонів гривень витрачено на заробітну плату співробітників, а 11 – на оплату енергоносіїв.
Це КП, за даними youcontrol, існує 14 років, розмір статутного капіталу — 120 мільйонів 758 тисяч 370 гривень.
Збитки «Міського тролейбуса» у 2021 році складають 3 мільйони 525 тисяч гривень, а за 2020 рік — вони складали 33 мільйони 618 тисяч 300 гривень.
З початку року це КП здійснило 656 тисяч 141 перевезень пасажирів із транспортною карткою.
58 мільйонів 145 тисяч гривень з бюджету на 2021 рік передбачено на компенсацію безоплатного проїзду пільговиків для цього транспортного підприємства.
Рухомий склад цього КП оновлювали у 2020 році, коли у місто надійшло 54 нових тролейбуси, придбаних у кредит за майже 10 мільйонів євро.
Депутатка Криворізької міської ради Наталя Шишка вважає введення безкоштовного проїзду для більшості мешканців міста «шоком для бюджету»:
«На громадських маршрутах працюють перевізники двох форм власності – приватної та комунальної. Це той унікальний у своїй недосконалості випадок, коли запроваджується електронний квиток тільки у транспорті однієї форми власності – комунальної.
Коли на порядок денний пленарного засідання сесії ставили питання про запровадження безоплатного проїзду, я говорила, що ми не за дармовий і безоплатний транспорт, а за сучасний. А головне — безпечний транспорт. Через введення безоплатності цього неможливо досягнути».
Всього у міському бюджеті Кривого Рогу на 2021 рік закладено понад 800 мільйонів гривень на фінансову підтримку комунальних підприємств електротранспорту.
Депутатка, яка у минулому скликанні працювала у профільній комісії з питань ЖКГ та транспорту, вважає цю суму завеликою навіть для міста із бюджетом майже у 7 мільярдів гривень:
«Тарифна політика міської виконавчої влади стосовно транспортних перевезень завжди була популістською і тарифи завжди були низькими.
Реальні витрати підприємств не покриваються, виділяють кошти з міського бюджету. Сума щороку збільшувалася як сніжний ком, і коли вона вже сягнула апогею міській владі час було задуматися і подумати що у нас щось не так. А вони вирішили: горить сарай, гори і хата».
Не в усіх мешканців Кривого Рогу буде рівний доступ до безкоштовного проїзду. Наприклад, мешканці майже 20 селищ та житлових масивів просять забезпечити їх комунальним транспортом.
Запустити до них комунальний транспорт вимагають мешканці Божедарівки, Верабового, Карнаватки, Авангарду, Новоіванівки. Люди, які мешкають на житлових масивах Індустріальний, Гірницький, Сонячний, Вечірній, зареєстрували петиції з проханням ввести нові тролейбусні маршрути, аби вони могли дістатися до історичного центрі міста — площі Визволення.
Транспорт має виконувати соціальну функцію і забезпечувати потреби усіх містян у рівній мірі.
«У чому соціальність, якщо усі будуть їхати безкоштовно, але у сараї на колесах, який може на ходу загорітися і ви будете рятувати життя.
Тролеї зношені, вони рвуться від вітру, колії потребують ремонту, потрібне оновлення рухомого складу. З бюджету мали би вкладати капітальні видатки у транспорт на оновлення транспортної інфраструктури, але цього не роблять. Якщо у місті буде сучасний, комфортний, транспорт, який буде їздити регулярно – пасажири нададуть йому перевагу, а не маршрутці у якій треба їхати раком», – пояснює депутатка Наталія Шишка.
У січні 2021 року місцеві мешканці збирали підписи під петицією із вимогою відмінити безкоштовний проїзд для усіх пасажирів комунального транспорту. Відповідне електронне звернення подала криворожанка Любов Масляниця. Аби петицію розглянули депутати міськради, її мали підписати 1000 мешканців Кривого Рогу. Це звернення підписали 249 містян, тому петицію не розглядали.
Транспортний активіст Олександр Дмитрієв вважає, що право пільгового проїзду має надаватися тим, хто рятує життя або контактує із інфікованими коронавирусом — лікарі та соціальні робітники. Педагоги, на його думку, не потребують безкоштовного проїзду.
«Введення транспортних карток та безкоштовний проїзд — піар чистої води у перемішку з незнанням законів про пільги. Виходить, що пільговик із міста не зможе скористатися пільгою. Коли пасажири сплачували за проїзд, у підприємств було більше можливостей обслуговувати техніку та розвивати транспортну інфраструктуру. Ці можливості назавжди втрачені через безкоштовний проїзд.
Після карантину пасажиропотік відновиться, але великої виручки з одного трамвая, наприклад, вже не буде. Її замінили 25-30 мільйонів компенсації з бюджету», — вважає Олександр Дмитрієв.
На думку активіста, гроші, які планують направити на компенсацію безкоштовних пасажироперевезень, доцільніше було б витратити на ремонт доріг, медичних установ, покращення доступності міста або просто передати транспортним КП на розвиток інфраструктури.
Кривий Ріг — не єдине місто, у якому запроваджують електронний квиток та автоматизовану систему оплати проїзду.
Першим в Україні став Житомир. На запровадження автоматизованої системи оплати проїзду та Е-квиток знадобилося три роки.
Екс-заступник міського голови Житомира Дмитро Ткачук цим безпосередньо займався з 2016 року — тоді з державного бюджету України припинили надавати компенсацію за пільгові пасажирські перевезення. До цього звідти надходило близько 30% компенсації за пільговиків. Левова частка цих коштів надавали комунальним транспортним КП, а інша — приватним.
Паралельно із електронним білетом у Житомирі вводили картку мешканця міста.
На першому етапі люди користувалися електронним квитком — так можна було вивчити пасажиропотік. Ці білети видавали пільговим категоріям пасажирів, які визначені законодавством. Запровадження електронного квитка у приватному та громадському транспорті обійшлося місцевому бюджету близько 20 мільйонів гривень.
За ці кошти, окрім виготовлення самих білетів, місцева влада придбала валідатори для автоматизованої безготівкової оплати проїзду. Їх міська влада безкоштовно встановила у комунальному транспорті, а приватним перевізникам здають за гроші в оренду.
«Картку житомирянина» місцевим мешканцям. Е-квиток видавали платно.
«Не усі пільговики у рівній мірі користуються пільгами. Хтось роками не користується, а хтось їздить по 10 разів на день. Везти 30 пенсіонерів у тролейбусі, які їдуть на ринок помоніторити ціни, а інші люди не можуть доїхати через це на роботу — не дуже правильно. Тому ще до карантину і коронавірусу ми запровадили політику часових обмежень. Безкоштовно пенсіонери можуть їздити з 10:00 до 16:00. У інший час – платно», — пояснює Дмитро Ткачук.
Повністю безоплатного проїзду для мешканців міста у Житомирі не запроваджували, але людей намагалися заохотити користуватися громадським транспортом. Пасажири, які користуються електронним квитком або «Карткою житомирянина», сплачують за проїзд майже вдвічі менше ніж ті, у кого таких карток немає.
Готівкою за проїзд у тролейбусі житомиряни платять 6 гривень, а якщо вони користуються Е-білетом — 4 гривні. Така сама система знижок діє і у приватному транспорті. Якщо пасажир платить у маршрутці готівкою — з нього беруть 8 гривень, якщо електронним квитком — 6.
Мешканці ж Кривого Рогу, які мають картку містянина, взагалі не будуть платити за проїзд, а ті хто не оформив картку — платитимуть 2, 50 гривень. За словами Дмитра Ткачука, транспортні КП у цьому місті, як і в усіх інших містах країни, є дотаційними.
Місто за останній рік отримало 50 нових тролейбусів. У 2018 купили нові автобуси.
У місті Чернівці з 2015 року розпочали запроваджувати муніципальну «Картку чернівчанина».
З міського бюджету кошти на розробку програмного забезпечення та друк карток не виділяли. Це вдалося завдяки договорам, укладеним із банками. Міська влада запропонувала їм долучитися до створення безконтактної платіжної інфраструктури у місті.
Банки встановлювали у громадському транспорті валідатори для автоматизованої оплати проїзду. Дві банківські установи повністю взяли на себе усі витрати із впровадження «Картки чернівчанина» та забезпечили технічну підтримку проєкту.
Як повідомляє директор Департаменту житлово-комунального господарства Чернівецької міськради Григорій Прохоренко, «Чернівецьке тролейбусне управління» — єдине транспортне КП у місті — теж вважається збитковим.
У 2020 році збитки склали майже 31 мільйон гривень. З початку 2021 року це комунальне підприємство понесло 19 мільйонів 400 тисяч збитків.
Минулого року «Чернівецьке тролейбусне управління» надало послугу пасажироперевезення 10 мільйонам місцевих мешканців.
Екс-заступник міського голови Житомира Дмитро Ткачук пояснює: аби транспортні КП стали більш прибутковими — чиновникам варто відмовитися від популізму та переглянути тарифи на проїзд:
«Аби підприємства стали більш прибутковими, на них треба виділяти менше коштів з міського бюджету та вивести тарифи на проїзд в економічну площину. Так, майже по всій країні економічно обґрунтованим є 11 гривень за проїзд у тролейбусі. Зрозуміло, що мало хто платитиме такі кошти, але і робити проїзд геть безкоштовним не можна».
Матеріал створено в рамках стипендіальної програми «Апґрейд на 360°, яку організувала ГО «Інтерньюз-Україна за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.
Видео: Анна Севостьянова Даніїл Токмаков
Редактор: Софія Скиба
009
10:38, 01 мая 2021
самое идиотское и бессмысленное решение для города, пожалуй, (после строительства флагштока, ремонта фонтана раз в 5 лет у исполкома и ремонта спартака раз в 8 лет). Даже 5-7 грн за проезд никак от слова ВООБЩЕ не ударят по карманам криворожан, разве только если человек делает 10 пересадок в день. Но если он делает 10 пересадок, - значит работает, значит - зарабатывает.
Rico
15:28, 01 мая 2021
А если мэр скажет что вернёт Советский союз, вы также будете рады что он выполнил обещание? Тоже скажите спасибо?
009
22:12, 01 мая 2021
вот ты туп, потому что нищий, а нищий - потому что тупой. Это не СССР, бесплатного ждать не нужно. А то, что могут просто убить коммунальный электротранспорт - это факт. Хочешь этого?
Белла
10:39, 01 мая 2021
В данном случае я считаю что лучше бы предвыборное обещание не выполнил.Всё ,приехали
Белла
10:41, 01 мая 2021
009 ,а ты петицию подписывал ?
Белла
10:43, 01 мая 2021
Редакция или кто там есть))верните как было,чтоб можно было ответить с мобильной версии!Я общаться хочу,а не удобно!!!))
fonsdlej
10:55, 01 мая 2021
Шишку послушали. А что сказал Милобог? Предлагаю еще дать слово почетному криворигцу Сэмэну Сэмэнченко. Пусть рубит правду матку ))
Моряк Папай
11:04, 01 мая 2021
интересно депутатка рассказывает. если следовать ее логике, то пассажиры платят за проезд в марухах и шо? обновляется парк? в марухах поставили кожаные диванчики и официанты наливают в бокалы шампанское? можно реально включить кондиционер, а не говорить водиле, чтобы открыл окно побольше потому шо жарко и дико воняет потом и сигами?
Rico
15:29, 01 мая 2021
Дело не в качестве , а количестве. Маршрутку хоть дождаться можно, а троллейбус можно и час ждать.
Шериф
12:00, 01 мая 2021
Соросята и сюда свое рыло всунули. Пусть Сорос и США приходят со своими деньгами и новейшими технологиями , создают производства и миллионы рабочих мест ,и не в долг под грабительские проценты, а в виде безвозмездной помощи для развития страны и населения. А если нет , то пошли н@@@@ай вместе со своими марионетками.
Матеріал створено в рамках стипендіальної програми «Апґрейд на 360°, яку організувала ГО «Інтерньюз-Україна за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.
Александр Поль
12:08, 01 мая 2021
Пусть Путин и РФ приходят со своими деньгами и новейшими технологиями , создают производства и миллионы рабочих мест ,и не в долг под грабительские проценты, а в виде безвозмездной помощи для развития страны и населения.
Или это только в сторону США работает?
Rico
15:26, 01 мая 2021
Вы что-то пытаетесь доказать любителю русского мира?
Не думаю что у вас что-то получится))
Человек я
12:15, 01 мая 2021
Сделайте пластиковые проездные с возможностью пополнение через терминал. 100 грн/месяц на весь коммунальный транспорт.
SToRm_V
12:24, 01 мая 2021
куйня какая то. с этими бесплатным проездом по карточкам..
плять, ну бесплатный и бесплатный, кто угодно сел и поехал. хули вы те карточки какие то еще вводите.
в этом зарсаном городе кроме криворожан никто больше не проживает.
Шериф
12:32, 01 мая 2021
Странно другое. Что Шишки со всей братией, включая редакторицу стыдливо опускают глаза , когда ЗЕбобики 732 млн. вбухивают в один стадион. 65 млн в другой, 9 млн в флагшток, не едут в Киев и не добиваются правды, кто тот злодей , который нарушает Конституцию про медицину,образование,землю,языки. Почему не ходят с флагами и не голодуют за права народа .
Чи це не фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews.