В Україні створили Посібник із релокації для бізнесу: чим корисний

Фото: Pixabay

Експерти Київської школи економіки оцінили потреби малого і середнього бізнесу в переміщенні до більш безпечних регіонів України та створили Посібник із покроковими інструкціями для успішної релокації.

Посібник із релокації розробили провівши аналіз проблем, які бізнес змушений був вирішувати з перших днів повномасштабної війни.

У ньому міститься корисна інформація про контакти в місцях нової локації бізнесу, наявність місцевих ринків для продукції чи послуг вашого бізнесу, трудових ресурсів (у разі необхідності), а також про наявність експортних можливостей та умов, оскільки більшість умовно безпечних регіонів розташовані безпосередньо біля західних та південних кордонів України.

Ініціатива реалізована за сприяння Проєкту USAID «Економічна підтримка України» (Проєкту USAID).




Посібник охоплює практичні рекомендації за напрямами:

1. Створення команди реагування на кризи та загрози для бізнесу.

“Навіть якщо в даний момент для бізнесу ви не бачите прямої фізичної загрози, яка може змусити релокувати бізнес в інший регіон, створення команди з реагування на кризи і загрози та початок підготовки плану з релокації на випадок погіршення ситуації з безпеки буде доцільним”, — йдеться у Посібнику.
2. Оцінка ризиків розміщення активів компанії на певній локації.

“Вона необхідна для оперативного аналізу ситуації та ухвалення рішень про можливу повну чи часткову релокацію бізнесу з тих локацій, де його функціонування є підвищенням ризиків для співробітників і власності компанії. Для кожного об’єкту здійснюється окрема оцінка ризиків”, — пишуть автори посібника.
3. Підготовка сценаріїв ескалації та обговорення зі співробітниками.

“Рекомендовано опрацювати та донести до команди 4 рівні ескалації для небезпечних ситуацій, викликаних воєнними діями, критерії переходу з одного рівня на інший та, найважливіше, – дії співробітників у випадку виникнення кожного з рівнів”, — пояснюється у посібнику.
4. Підготовка плану із безперервного функціонування бізнесу та плану з часткової релокації бізнесу.

“План із безперервного функціонування бізнесу призначений для опису того, як саме та чи інша компанія, розташована за певною адресою та має активи за відповідними адресами, може відновити критично важливу робочу діяльність, якщо надзвичайні ситуації або їх загроза призводять до неможливості використовувати приміщення та інші активи компанії, або ж роблять їх недоступними”, — йдеться у Посібнику.
5. Бюджет релокації бізнесу.

“Щоб ухвалити більш оптимальне рішення про регіон релокації бізнесу та вибрати пріоритетну локацію в рамках цього регіону, команді реагування на кризи та загрози разом із власниками компанії слід підготувати попередній бюджет на релокацію бізнесу для кожного з варіантів, що розглядаються”, — пишуть експерти.
6. Оцінка запропонованих локацій для релокації під вимоги вашого бізнесу.

“Щоб ухвалити найбільш оптимальне та ефективне рішення про переїзд до кращого регіону для релокації бізнесу, доцільно зробити додатковий порівняльний аналіз регіонів за обраними стандартними критеріями”, — йдеться у Посібнику.
7. Перезапуск бізнесу після релокації.

“Після того, як активи вашого бізнесу і співробітників (хоча б частково) будуть переміщені в інший регіон(и), вашим завданням буде якомога швидше запустити основні напрямки операційної діяльності вашої компанії”, — йдеться у Посібнику.
«Навіть якщо в цей момент ви не бачите потреби у релокації бізнесу через воєнну загрозу, підготовка плану на випадок погіршення безпекової ситуації буде доцільною. Важливо завчасно подбати про вибір регіону, який більше підходить для профілю вашого бізнесу. Чим більш детальним буде такий покроковий план дій, тим менше на вас як власника або управлінця чекає несподіванок і витрачених коштів», – зазначає Вадим Бізяєв, керівник групи дослідників від Київської школи економіки.

Ознайомитися з повною та скороченою версією Посібника можна на сайті. Там також доступна інформація про державні та регіональні програми підтримки бізнесу, грантові програми уряду України, міжнародних організацій та благодійних фондів для мікробізнесу та МСБ, а також можливостей долучення до них.