Дезінформація та кремлівські наративи в криворізьких групах і каналах

Фото: Перший Криворізький

Криворізькі групи у Фейсбук та telegram-канали, які поширюють серед містян дезінформацію та російські наративи, впливаючи на громадську думку мешканців міста. У цій статті редакція «Першого Криворізького» проаналізувала групи та сторінки із прив’язкою до нашого міста в Telegram і Facebook на наявність російських наративів і того, які теми й меседжі найчастіше використовуються для впливу на громадську думку та розколу мешканців міста. Вибірка груп не вичерпна, однак ці групи варто видалити зі списку джерел, аби очистити свій інфопростір від сміття.


«Район Кривого Рога»

Ця фейсбук-група майже в кожному своєму пості дискредитує українську владу та відомі волонтерські фонди, ностальгує і порівнює сучасність із СРСР, ставить під сумнів існування української мови тощо.


Вік цільової аудиторії групи коливається від 25 до 60+ років, у топових прихильниках — закриті профілі з аватарками без фото, найімовірніше, боти.

«Труха. Кривой Рог»


«Труха» — телеграм-канал і назва холдингу телеграм-каналів. Холдинг неодноразово піддавався критиці з боку Міністерства культури та інформаційної політики України за поширення неправдивої інформації (іноді нібито від імені відомих компаній) і безцензурне поширення матеріалів із чутливим контентом, виправлення фейкових постів після публікації замість вибачень, розміщення маніпулятивної інформації за оплату.
Так, нещодавно в телеграм-каналі «Труха. Кривой Рог» опублікували рекламу невідомого телеграм-каналу, який має мало підписників, а в його шапці виднілася фраза «Особиста думка, новини, статті». Тобто цей канал ще й пропагує неперевірені джерела інформації, які можуть ввести в оману читачів.



На каналі присутні і клікбейтні заголовки (тобто провокативні, такі, що мають викривлений зміст,який заохочує вас до читання або переходу за посиланням). Ці тексти стають для російських пропагандистів основою для дискредитування української влади, особливо президента.

«Это Кривой Рог, Детка»

Фейсбук-група «Это Кривой Рог, Детка» наповнена наративами проти влади президента, поширюються пости, які містять наративи російської кампанії про те, що Зеленський нібито нелегітимний.



У цій групі також поширили дезінформацію про купівлю Зеленським готелю-казино Vuni Palace у Кіренії, місті на північному узбережжі Кіпру:



Уперше ця заява прозвучала у видаленому 1 червня 2024 року сюжеті турецького телеканалу OdaTV. Потім вона була частково підкріплена акаунтом X «Aussie Cossack», який називає себе «зареєстрованим іноземним агентом Sputnik News» — російського державного медіаагентства.



Однак представник групи компаній «Оскар» підтвердив, що компанія, як і раніше, володіє готелем Vuni Palace і що Володимир Зеленський не є одним з акціонерів групи.

Окремої уваги заслуговує поширений учасником групи «підсумок» саміту миру у Швейцарії. Сам текст містить російські наративи (підкреслені на скриншоті червоним кольором) та елементи напівправди. Наприклад, до країн, що утримались від приєднання до комюніке, додалася Словаччина, хоча ця країна разом із Туреччиною, Угорщиною і Сербією на момент написання цього посту вже була готова поставити підпис під документом. Станом на 21 червня 2024 року підтримали комюніке 81 держава та 6 організацій.



Правила інформаційної гігієни


Ставтесь до інформації критично

Не сприймайте все на віру одразу. Запитуйте себе: кому вигідне поширення цієї інформації? Яку реакцію очікує джерело? Чому саме мені це повідомляють? Особливо ретельно ставтеся до статистики, оскільки цифри часто використовуються для маніпуляцій і можуть вводити в оману.

  1. Перевіряйте інформацію.
Розповсюдження неперевіреної інформації може бути шкідливим. Перевіряйте факти, шукайте перевірені першоджерела, де інформація підтверджена як правдива та надійна. Наприклад, наукові дослідження мають бути перевірені іншими науковцями, а новинні репортажі — підтверджені з кількох незалежних джерел.

  1. Розпізнавайте фейкові або маніпулятивні публікації.
Звертайте увагу на емоційні заголовки, велику кількість знаків оклику, одруківки, певні літери, написані латиницею або замінені цифрами (щоб обійти алгоритми соцмереж), і відсутність посилань на джерела.

  1. Будьте уважні та дотримуйтесь інформаційної гігієни.
Підписуйтесь лише на медіа та канали, чиїх авторів або засновників ви знаєте. Інститут масової інформації опублікував всеукраїнську Мапу рекомендованих медіа, серед яких є й «Перший Криворізький».

У створенні матеріалу взяла участь студентка МВС-22 ДУЕТ Білан Марина.

Фото: Владислав Нестеренко

Редактор: Софія Скиба