Крихка інфраструктура у воєнний час: як Кривий Ріг ремонтує зупинки по кілька разів

Створено за підтримки

Фото: Перший Криворізький

У Кривому Розі продовжують встановлювати зупинки громадського транспорту зі скла. Редакція «Першого Криворізького» вивчала, чи є сенс знову й знову ставити те, що нищать вандали, і що може стати додатковою загрозою для містян під час обстрілів армією РФ. Ми вивчили досвід інших міст, аргументи сторін та дослідили на прикладі одного з районів міста, хто постійно має замовлення на ремонти і встановлення таких зупинок та що поліція робить із хуліганами.

Що відбувається в Покровському районі

Протягом 2025 року виконком Покровської райради уклав 9 договорів, які стосувалися встановлення й ремонту зупинок у районі на загальну суму 1 мільйон 753 тисячі 137,18 гривні. Левову частку з майже двох мільйонів отримала підприємиця Анна Ворошилова, яка не тільки вигравала тендери на встановлення нових зупинок подеколи майже без конкуренції, але й потім мала змогу ремонтувати пошкоджені вандалами зупинки.

«Перший Криворізький» знайшов цю інформацію завдяки сайту держзакупівель Prozorro.

Тендери на нові скляні зупинки

Попри постійні випадки нищення зупинок Покровський райвиконком продовжує встановлювати скляні павільйони. Цьогоріч він оголосив два тендери, щоб встановити 8 нових зупинок зі скла.
27 травня райвиконком оголосив тендер на доставку та встановлення п’яти зупинкових павільйонів. На це з бюджету виділили мільйон гривень.
В аукціоні взяли участь два підприємці:
  • ФОП Туркін Костянтин Ігорович із ціновою пропозицією в 900 тисяч гривень;
  • ФОП Ворошилова Анна Георгіївна з пропозицією в 945 тисяч гривень.
Перемогла Анна Ворошилова, з нею 26 червня уклали договір. А дешевшу пропозицію Костянтина Туркіна відхилили через «невиправлені невідповідності». Редакція зв’язалась із підприємцем, аби запитати, чи не була ця відмова, на його думку, надуманою. Він говорить, що в документах дійсно могли бути недопрацювання, і схожі тендери є в різних районах міста, де він також брав участь і перемагав.

За 945 тисяч гривень Анна Ворошилова мала доставити та встановити зупинкові павільйони за такими адресами:
– станція швидкісного трамвая «Зарічна» (на боці станції швидкісного трамвая);
– «173 квартал» (у напрямку руху до 44 кварталу);
– «174 квартал» (у напрямку руху до зупинки громадського транспорту «Ювілейна»);
– «Вул. Січеславська» (у напрямку руху до 173 кварталу);
– «Вул. Січеславська» (у напрямку руху до 44 кварталу).

У вересні підприємиця отримала замовлення ще на 567 тисяч гривень. Вона мала доставити і встановити три зупинки за такими адресами:
– «Бульвар Миколи Вороного» (на бульварі Миколи Вороного, біля будинку №30);
– «Бульвар Миколи Вороного» (в напрямку зупинки «Кафе “Степове”» на вулиці Миколи Світальського, 1);
– «Покровська» (вулиця Віктора Оцерклевича, 17).

Вартість однієї зупинки — 189 тисяч гривень.


Ремонт скляних зупинок

У Покровському районі цьогоріч на ремонт чотирьох зупинок за 11 місяців 2025 року витратили 159 тисяч 342,29 гривні. Закупівлі проводились без використання електронної системи. Усі замовлення отримала Анна Ворошилова.
Протягом 2025 року вона відремонтувала на дуже різні суми зупинкові павільйони за такими адресами:
  • вулиця Електрична, біля будинку №10 за майже 112 тисяч гривень;
  • «Гірник» на вулиці Миколи Зінчевського, навпроти будинку №16 на суму 22 тисячі гривень;
  • мікрорайон Гірницький (перехрестя вулиці Миколи Світальського та мікрорайону Гірницький) за 12 тисяч гривень;
  • станція швидкісного трамвая «Електрозаводська» на суму 12,5 тисяч гривень.


Демонтаж зупинок

Крім встановлення та ремонту зупинкових павільйонів, у Покровському районі також виділяли кошти з бюджету на технічний огляд зупинок і їхній демонтаж.

У квітні виконком заплатив КП «Парковка та реклама» 7 тисяч 155,60 гривні за технічний огляд павільйону на зупинці «Покровська» (вул. Віктора Оцерклевича, біля будинку №17).


17 жовтня райвиконком підписав два договори з ФОП Єрополов Юрій Петрович на послуги з розбирання та демонтажу зупинкових павільйонів на зупинках:
  • «Вул. Ватутіна» на вулиці Федора Караманиця, 14 на суму 38 тисяч 752,75 гривні;
  • «Покровська» на вул. Віктора Оцерклевича, 17 на суму 35 тисяч 886,54 гривні.
Демонтувати зупинки мали до 14 листопада.


Вандали vs скляні зупинки

У 2025 році чиновники Покровського району неодноразово повідомляли про випадки вандалізму: розбиття скляних панелей на зупинках «Гірник», «Гірницький», «Електрозаводська», «Короля Данила», «Криворізька гімназія №125» тощо.
«Розтрощити скло на зупинках — це не просто хуліганство, це вже повна деградація», — вважають у районному відділі ЖКГ.

Місцеві мешканці, своєю чергою, у коментарях до дописів у соцмережах припускають, що «так і задумано, будуть гроші на ремонт виділять» та ставлять питання чиновникам: «Може, варто камери встановлювати?»



Попри численні факти вандалізму встановлення скляних зупинок у Покровському районі триває, а підрядниця, яка виграє більшість тендерів без конкуренції, продовжує отримувати замовлення на ремонт пошкоджених конструкцій.
Аналогічні закупівлі відбуваються в різних районах міста. Ми звернулись із запитом до замовників аби зрозуміти, чому саме встановлюють скляні зупинки і хто був ініціатором цього рішення. На момент підготовки публікації відповіді так і не отримали. Проте редакція готова опублікувати позицію міських та районних менеджерів додатково.

А що в інших містах

У кількох українських містах — Києві, Львові, Вінниці, Сумах і Харкові, на тимчасово окупованих територіях Луганщини і Донеччини кілька років також широко використовують скляні зупинки з прозорими стінками. Так, з погляду урбаністики вони роблять простір візуально відкритим. Проте постають інші питання:
«Дискусія про скляні зупинки — це не тільки про “красиво чи ні” й не лише про ціну одного павільйону. Вона стосується безпеки, запобігання злочинності та ефективності витрат.
У багатьох містах України та Європи прозорі конструкції обирають саме для того, щоб зупинка залишалася відкритим, добре проглядним і освітленим простором. Тоді є шанс, що це місце не перетвориться на місце, де люди влаштовуватимуть алкогольні посиденьки, вживатимуть наркотики, відбуватимуться крадіжки, зґвалтування тощо. В умовах війни й постійних актів вандалізму вважаю, що міста мають зважати не тільки на рекомендації з Crime Prevention Through Environmental Design*, а й на реальні ризики ракетних і дронових ударів, особливості менталітету населення тощо. Можливо, варто розглянути можливість інвестувати у більш стійкі матеріали й продуманий дизайн, замість постійно ремонтувати крихкі скляні павільйони за кошти громади», — прокоментувала «Першому Криворізькому» гостьова наукова співробітниця Інституту Східного права Німеччини, у минулому працівниця правоохоронних органів Кривого Рогу, яка опікувалася зокрема й безпекою молоді та комунікаціями з громадою, Юлія Цуркаленко.
* CPTED (Crime Prevention Through Environmental Design) — це стратегія запобігання злочинності через продумане проєктування та управління фізичним середовищем, щоб зменшити можливості для злочинної діяльності та підвищити відчуття безпеки. Вона базується на тому, що дизайн простору може впливати на людську поведінку, роблячи його менш привабливим для злочинців і більш привабливим для законослухняних громадян.

Редакції стало цікаво: хто взагалі вирішив, що такі зупинки потрібні, сучасні тощо? Оскільки комунікаційна спроможність криворізьких чиновників низька і вони ігнорують запити незалежного медіа, ми знайшли людину в іншому регіоні країні, яка допомогла зрозуміти, чому скляні зупинки почали користуватись попитом у багатьох містах країни.

«Скляні автобусні зупинки в Ужгороді розпочали встановлювати після відповідного рішення комісії з безпеки дорожнього руху та координації роботи автотранспорту міської ради у 2017 році. У місті нині встановлено біля 30 скляних зупинок, з яких 9 встановлено за кошти бізнесу.
Аргументами для встановлення таких зупинок (ініціював відділ транспорту) були їхній привабливий естетичний вигляд, приклади інших міст нашої країни та міст Європи, пропозиції суб'єктів господарювання, зокрема ТОВ “Дозор”, зі встановлення нових скляних зупинок.
«Випадки вандалізму, зокрема розбиття скла, фіксуються, але дуже рідко», — відповіли на питання нашої журналістки у відділі транспорту Ужгородської міської ради.

Приклади інших міст

Наприклад, у Харкові в серпні 2022 року облаштували першу транспортну зупинку, яка також служить укриттям під час обстрілів і повітряної тривоги. Споруда розрахована приблизно на 30 людей. Зупинка має прямий зв’язок із диспетчером, безкоштовний Wi-Fi та екран, на якому через камери відеоспостереження можна побачити транспорт, що під’їжджає. Для гасіння пожеж є близько 100 кг піску.



А в Запоріжжі встановили дерев’яні зупинки.



Фото надала редакції Анна Литовка (Запоріжжя, серпень 2025).

У Вінниці цьогоріч витратили майже чотири мільйони гривень на капремонти вінницьких зупинок. Їх оновили типовими скляними павільйонами. Ціна однієї такої конструкції — 176 тисяч гривень, що на 13 тисяч дешевше, ніж у Покровському районі Кривого Рогу.


Відсутність рішучих антивандальних заходів (наприклад, встановлення камер, про що питали мешканці) створює замкнене коло, де бюджетні кошти постійно витрачаються на ремонт одних і тих самих об’єктів. Тому доречні питання ставлять містяни: чи не варто замість чергових ремонтів інвестувати в камери відеоспостереження та надійніші матеріали?

Позиція поліції

Із 2010 року в Кривому Розі розпочали налагоджувати систему відеоспостереження в межах проєкту «Безпечне місто». Аби його реалізувати, у 2020 році в будівлі виконкому Криворізької міськради створили «Ситуаційний центр». У 2025 році в пресслужбі Криворізької міськради повідомляли, що в місті створена єдина комплексна система відеоспостереження, на сьогодні до неї під’єднано вже 1291 відеокамеру з єдиним центром контролю. У 2025 році мали придбати та встановити ще 350 відеокамер. Приладами спостереження охоплюються центральні магістралі, перехрестя, школи, лікарні, заклади культури й інші об’єкти. Завдяки камерам відеоспостереження можна також встановити особу зловмисника, який пошкодив комунальне майно.

Старша інспекторка з комунікації Криворізького районного управління поліції Ангеліна Крадожон розповіла про кількість встановлених актів вандалізму відносно зупинок і про встановлення осіб правопорушників:
«Протягом поточного року до поліції надходять повідомлення щодо пошкодження зупинок громадського транспорту на території міста. Загалом по місту правоохоронці зареєстрували 9 таких випадків. У ході проведеної роботи поліцейським вдалося встановити одного з правопорушників та притягнути його до адміністративної відповідальності за статтею 173 КУпАП».
За інформацією Ангеліни Крадожон, особи, причетні до інших епізодів, зараз встановлюються.

«Зазначимо, що завдяки небайдужим громадянам і системам відеофіксації вдалося оперативно ідентифікувати порушника та вжити відповідних заходів реагування.
Поліція звертається до містян із проханням повідомляти про подібні випадки пошкодження майна. Якщо вам відома особа, причетна до правопорушення, просимо надати її опис або іншу корисну інформацію», — звернулась поліцейська до громадян.

Читайте також, як функціонує система «Безпечне місто» у Кривому Розі.


Фото: Владислав Нестеренко

Редактор: Софія Скиба