Інклюзивна освіта у Кривому Розі - історії успіху
Фото: Первый Криворожский
Сьогодні, 2 жовтня, у багатьох навчальних закладах Кривого Рогу святкують День вчителя. Редакція «Першого Криворізького» та громадська організація «Інші люди» у матеріалі нижче розповість про особливості роботи класних керівників та асистентів вчителів з дітьми, які мають особливі освітні потреби.
«Діти, які приходять на інклюзивне навчання, досить різні. Щоб дати знання, треба цю дитину вивчити: діагноз, її відмінності. Щоб коригувати свою роботу і дитини.
Перш ніж потрапити в інклюзивний клас, дитина проходить комісію, яка визначає термін, на який потрібен асистент вчителя. Може статися таке, що у 3-4 класі учню непотрібна буде моя допомога. І мені можна брати іншу дитину. Після цього можна буде сказати: робота з цією дитиною дала результати», - говорить Ірина Грабкова, асистентка вчителя 1-Б класу у педгімназії.
Інклюзивне навчання полягає в тому, що в звичайному класі вчаться звичайні діти, просто деякі з них трошечки по-іншому – наприклад, використовуючи шрифт Брайля або навчаються за програмою для дітей з помірною розумовою відсталістю.
Читайте також: Звичайні родини криворізьких дітей із синдромом Дауна
Другий рік поспіль у школу №17 ходе Надія Попова, у якої синдром Дауна. З дівчинкою працює Тетяна Шувалова, асистентка вчителя у інклюзивному 2-А класі.
«Коли ми стикаємося саме на уроці з реакцією особливої дитини на певне завдання, то методика не працює. І тоді доводиться брати все, що колись було: звичайні палички для рахування і таке інше. Ми намагаємося використовувати надбання, які нам пропонують, але ми працюємо виходячи з можливостей дитини і процесу уроку.Я допомагаю класній керівниці Ользі Казак підбирати вправи. Коли бачу що Надійка може самостійно виконати завдання, то працюю з іншими дітьми», - говорить Тетяна Шувалова.
У Криворізькій педагогічній гімназії з дітьми з особливими освітніми потребами працюють корекційна педагогиня та практична психологиня.
«Діти з особливими потребами можуть навчатися на рівні (з ішими дітьми, - авто.) у звичайних начальних закладах, де окрім звичайних уроків можуть працювати з вузькими спеціалістами та отримувати допомогу вчителя-логопеда, дефектолога та практичним психологом», - говорить Ольга Герасимова, корекційна педагогиня гімназії.
Читайте також: Виставу за мотивами творів Сковороди готують учасники інклюзивного проєкту у Кривому Розі
У педагогічній гімназії міста навчаються три дитини з аутизмом та синдромом Дауна. Під час індивідуальної работи корекційний педагог, дефектолог та практичний психолог розвивають з дітьми додатково мовлення, пам’ять, мислення, увагу.
«Великий потік інформації, який отримує дитина у класі, може не в повному обсязі засвоїтися. А на індивідуальних заняттях ми це все допрацьовуємо, закріплюємо та узагальнюємо. Пишаємося своїми результатами.
З дітками з особливими учбовими потребами головне - регулярність. Це мають бути регулярні зусилля, які ідуть і від батьків, і від педагогів», - розповідає Ольга Герасимова.
Практична психологиня педагогічної гімназії Юлія Табакіна говорить, що у дітей з особливими освітніми потребами мають приблизно 5 годин на тиждень занять з корекційним педагогом, а також розвиток емоційно-вольової сфери під час занять з психологом.
«Дитина з інвалідністю не розвивається сама по собі. І це стосується не тільки дітей з особливими потребами», - говорить Юлія Табакіна.
Класна керівниця інклюзивного 2-А класу школи №17 Ольга Казак впевнина, що діти з особливими освітніми потребами повинні вчитися у звичайних школах.
«Навчання у звичайних школах допомагає дітям легко соціалізуватися.
Однокласники Надії хвилюються за неї. Наприклад, коли я її викликаю до дошки, їй треба хвилинку подумати, а дітки починають підказувати відразу їй. Разом із цим у однокласників особливої дитини з’являються толерантність, підтримка до дітей з інвалідністю», - говорить Ольга Казак.
Класна керівниця інклюзивного 1-Б класу педагогічної гімназії Олена Полозок говорить, що інші діти не розуміють і не бачать різниці між собою та дитиною з особливими освітніми потребами. Учні ведуть себе як і з іншими, тобто так само спілкуються, граються.
Нагадаємо, що раніше редакція «Першого Криворізького» розповіла, що у Кривому Розі готують педагогів, які працюють із дітьми з особливими учбовими потребами.
Фото: Максим Бовчалюк
Видео: Максим Бовчалюк