Виборча кампанія у Кривому Розі на завершальному етапі: основні тенденції та виклики
Фото: dt.ua
На фінальному етапі виборчої кампанії активність у агітації виявляли 11 кандидатів на посаду міського голови. Найбільше звертався до виборців самовисуванець Юрій Вілкул, зокрема під час зустрічей з місцевими трудовими колективами у статусі чинного міського голови, за допомогою зовнішніх носіїв реклами, ролика на телебаченні та радіо, друкованої агітаційної продукції, яка розповсюджується в орендованих наметах. На другому місці за інтенсивністю агітаційної кампанії ? Семен Семенченко (Об’єднання «Самопоміч»). Микола Колесник («Українське об’єднання патріотів ? УКРОП») та Інна Іванченко (самовисування) посідають умовне третє місце. Майже всі кандидати розміщують політичну рекламу на зовнішніх рекламних носіях у всіх районах Кривого Рогу. Агітацію із залученням бренддрайвів (транспортні засоби, на яких розміщено носії зовнішньої реклами) використовують Семен Семенченко та самовисуванці Інна Іванченко і Олександр Крижов. Під час ефірів на місцевому телебаченні та радіо з’являються Семен Семенченко та Микола Колесник. А у соціальних мережах активно здійснюють передвиборну агітацію Світлана Сова («Сила Людей») та самовисуванець Олег Бойченко. Низка кандидатів достатньо активно проводять прямі зустрічі із виборцями.
Натомість 4 кандидати не виявили помітної та регулярної зацікавленості у проведенні передвиборної агітації (самовисуванці Наталя Новицька, Ярослав Шрам, Олексій Кривенко та Василь Сердюков).
«Водночас масова поява на білбордах та сітілайтах матеріалів без вихідних даних із закликами «Или мера выберем мы, или город захватят они», «Остановим беспредел, выберем мера в первом туре», стилістика яких є схожою на передвиборну агітацію Юрія Вілкула (самовисування), загострює проблему непрозорості фінансування агітаційних витрат», ? вважає Олександр Клюжев, аналітик Громадянської мережі ОПОРА.
ОПОРА продовжувала фіксувати випадки порушення встановлених Законом щодо ведення передвиборної агітації правил. Зокрема, це політична реклама Юрія Вілкула на таксі; розміщення у неналежних місцях наліпок стилізованих під передвиборчу кампанію Миколи Колесника; поширення агітаційних матеріалів із ознаками чорного піару та недостовірними чи неперевіреними відомостями (буклети зі слоганами «Самопомич и Семенченко проти Мафии Вилкулов» «Уничтожим мафию Вилкулов», буклети з провокативною інформацією про кандидата Миколу Колесника, матеріали окремих місцевих ЗМІ, упереджені до деяких кандидатів); оприлюднення в ЗМІ результатів опитувань громадської думки із порушеннями вимог законодавства; та участь в агітації місцевих посадових осіб. Важливим фактором передвиборчої кампанії залишається місцева програма із надання громадянам одноразової грошової допомоги у розмірі 500 грн., яка висвітлюється у контексті діяльності чинного міського голови, кандидата Юрія Вілкула.
Щодо оприлюднення інформації про фінансування передвиборної агітації, то рахунки виборчих фондів відкрили десять з п’ятнадцяти кандидатів на посаду міського голови Кривого Рогу. Восьмеро з них подали проміжні фінансові звіти про надходження та використання коштів. Загальний розмір виборчих фондів усіх кандидатів, які вчасно подали проміжні фінансові звіти, складає 1 млн 992 тис. 456 грн. Найбільше коштів надійшло до виборчого фонду Юрія Вілкула, найменше ? до виборчого фонду Олега Бойченка. Виборчі фонди Юрія Вілкула, Семена Семенченка та Миколи Колесника майже на 100% наповнювалися за рахунок добровільних внесків фізичних осіб. Виборчий фонд Світлани Сови формувався виключно за рахунок місцевої організації політичної партії, а Інна Іванченко та Олег Бойченко за власні кошти на 100% сформували виборчі фонди. Виборчий фонд Ігоря Левицького на 60% сформований з добровільних внесків фізичних осіб, а 40% коштів надійшли від самого кандидата. Витратили кандидати 1 млн 925 тис. 524 грн.
Внаслідок проведення ротацій у міській виборчій комісії та включення до роботи нових членів ТВК, на певний період було ускладнено процес документообігу та підготовки проектів рішень. Водночас помітним є посилення політичних мотивів у діяльності окремих її членів. Зафіксовано 3 випадки оскарження у судовому порядку рішень Криворізької міської виборчої комісії. Зокрема, щодо задоволення скарги офіційного спостерігача ОПОРИ на дії голови Тернівської районної в місті виборчої комісії, яке суд скасував. На думку ОПОРИ, таке рішення судових інстанцій звужує можливості офіційних спостерігачів здійснювати спостереження у належному обсязі та фіксувати порушення законодавства з боку виборчих комісій на усіх етапах виборчого процесу. Криворізька міська виборча комісія передала районним у місті виборчим комісіям форми протоколів ДВК та 520 539 виборчих бюлетенів. Було зареєстровано 2110 офіційних спостерігачів від кандидатів на посаду міського голови та громадських організацій. Скористалися правом мати офіційних спостерігачів 8 з 15 кандидатів. Найбільшу кількість спостерігачів зареєстрували Микола Колесник ? 349, Семен Семенченко ? 317, Світлана Сова ? 218.
За результатами спостереження було виявлено поодинокі порушення законодавства, які стосуються діяльності дільничних виборчих комісій (ДВК). Зокрема, на виборчій дільниці №121495 голова комісії виніс печатку за межі приміщення дільниці. Натомість до складу ДВК на спеціальній виборчій дільниці № 121609 було включено працівника лікарні, в якій вона знаходиться. Із моменту утворення 293 дільничних виборчих комісій в їх складі відбулося близько 300 замін. Найбільше ? щодо членів ДВК, внесених за поданнями голів районних в місті виборчих комісій. Серед кандидатів на посаду Криворізького міського голови найбільшу кількість ротацій здійснили Микола Колесник (30), Олександр Натаров (24), Олег Бойченко (23) та Ярослав Шрам (21), а місцева організація Об’єднання «Самопоміч» провела 32 заміни. Втім, загрози для функціонування ДВК, які були би пов’язані із нестабільністю їх складу, відсутні.ДВК на спеціальних виборчих дільницях вчасно склали списків виборців, у той же час усі ДВК вчасно доставили іменні запрошення виборцям.