Кількість виробників та торговців фарми в Україні зростає
Фото: shutterstock.com
Щоб зрозуміти, наскільки постраждав український бізнес від карантину, аналітики YouControl, системи для перевірки контрагентів, зібрали та дослідили дані щодо відкриття та закриття компаній у період з 12 березня до 15 квітня цього року та порівняли їх із аналогічним періодом минулого року.
Зараз в Україні спостерігається зниження темпів створення нових компаній. Це говорить про значний спад ділової активності. Темпи створення компаній за досліджуваний період знизилися на 54,7% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Якщо у 2019 році інформація у ЄДР свідчила про появу 5 452 нових компаній, то зараз можна нарахувати лише 2 471 фірму. У деякі дні відбувалося до 50 закриттів бізнесу. І це більш вагомий удар по майбутньому розвитку економіки нашої країни, ніж навіть процес закриття старих бізнесів.
Нагадаємо, що нещодавно НБУ підвів підсумки першого місяця карантину.
Однак, є низка галузей, динаміку розвитку яких можна оцінювати як позитивний тренд, — реєстрацій нових компаній у них зафіксовано навіть більше, ніж у той же час рік тому. Через значне посилення уваги мільйонів споживачів до стану власного здоров’я та профілактики захворювань ринок медичних послуг і фармпродукції відчуває стрімкий підйом. Лідерами за кількістю новостворених юросіб стали компанії, основний вид діяльності яких:
- виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів (збільшилась на 600%);
- виробництво парфумерно-косметичних засобів (на 100%);
- добування мінеральної сировини для хімічної промисловості та виробництво мінеральних добрив (на 100%).
За даними YouControl, чисельність компаній з виробництва фармацевтичної продукції у 2020 році зростала швидше, а кількість нових фармоптовиків лишилася практично незмінною.
Роман Корнилюк, фінансовий аналітик YouControl,впевнений, що за умов якісного менеджменту і зваженої стратегії компанії сектору фармацевтики та медицини мають підстави для значного зростання, як під час минулої кризи компанії з сектору IT та агросектору української економіки. Фармкомпанії відчувають зараз такий самий позитивний шок попиту, тому у них і є сильні переваги порівняно з іншими гравцями ринку. Чи вийде у них вдало реалізувати свій експортний потенціал, чи ні, Україна побачить вже найближчим часом.
Олександр Соколов, генеральний директор аналітичної компанії Pro-Consulting, доводить, що саме за рахунок реалізації медичних виробів зростає ринок, тому що роздрібний продаж препаратів контролюють три великих оператори, а виробництво лік це складний бізнес з високим бар’єром входу.
Галузі, по яких, здається, нанесено «смертельного удару», виживуть та будуть ще добре себе почувати, впевнений Гліб Вишлінський, виконавчий директор Центру економічної стратегії. У першу чергу це стосується офлайн-торгівлі та класичного громадського харчування.
«Велику кількість категорій товарів далі буде зручніше обирати офлайн, а кафе і ресторани далі будуть задовольняти більші потреби, ніж просто закинути в себе гарячу їжу», ? каже Гліб Вишлінський.
Онлайн-торгівля продовжить зростати і після закінчення карантину. Це Гліб Вишлінський пояснює тим, що багато рітейлерів нарешті налагодять омніканальність і багато споживачів вперше спробують онлайн-замовлення і їм це сподобається.
Додає оптимізму думка експерта стосовно інвестицій в ІТ-рішення. За його словами, компаніям потрібен перехід на сучасні моделі роботи, тому вони будуть вкладатися в технологічну трансформацію бізнесу.
«Уникнути найбільш песимістичного сценарію падіння економіки допоможе підтримка існуючих бізнесів, які відчувають серйозні труднощі під час антикризової трансформації. Наразі бізнес очікує на низку рішень від уряду у спрощенні оподаткування, а також появу регуляторних актів та законів, які підживлять ділову активність. Якщо не направити сьогодні податки на підтримку бізнесу, то завтра доведеться витратити значно більше на біржу праці», ? вважає Сергій Мільман, засновник та СЕО YouControl.
Нагадаємо, що за час карантину в Україні зросли ціни на продукти та ліки.
Матеріал опубліковано у рамках співпраці із аналітичною платформою YouControl