“Ніхто не ридає, як це було раніше” — переваги Нової Української Школи

Фото: Первый Криворожский

З першого вересня 2018 року першокласники України навчаються за стандартом Нової Української Школи (НУШ). Мета концепції НУШ — розкрити потенціал кожної дитини, допомогти їй успішно реалізувати себе у навчанні та у подальшому житті.

Я — мама двох школярів. Старший син навчається у шостому класі, молодший два тижні тому пішов у перший клас — вчитиметься за програмою НУШ. Навесні 2021 року нашій родині запропонували вибір між двома системами навчання молодшої дитини: НУШ та Інтелект України. Ретельно вивчивши обидві системи, ми обрали НУШ. І ось чому.

Не формулами єдиними

Певно найважливіше, що може зробити школа — це не змусити дитину зазубрити формули, історичні дати та правила написання дієприслівників, а вміння самостійно і критично мислити, шукати інформацію та перевіряти її. А ще — не боятись сказати “ні” і реалізовуватись і тому напрямку, який тобі ближчий.

Для мене, як для мами, важливо, що концепція НУШ передбачає не лише здобування знань, а й їх застосування у реальному житті.

Особисто мені дуже подобається, що діти спочатку вчаться писати простим олівцем. Це не лише дозволяє їм формувати правильний натиск, але і передбачає легке виправлення помилок, що не є травматичним досвідом, як закреслення ручкою.

“Я спостерігаю другий тиждень, ми пишемо рисочки, щось не вийшло — вони тихенько витерли, і далі продовжують. Немає емоційного сплеску, ніхто не ридає, як це було раніше”, — говорить вчителька початкових класів Нової Української школи Олена Грицай.

Пригадую, старший син дуже нервував, коли доводилось виправляти помилки, або якась риска здавалась йому неідеальною, молодший спокійно користується гумкою.

Підручники НУШ: вони виглядають сучасніше, малюнки якісні — повноколірні, не передруковуються на одяг чи руки. Підручники поділені на частини, що зменшує вагу портфеля дитини. Згадую, що у першому класі старшого сина я або чоловік носили портфель до школи і додому — він був заважкий для шестирічки. Зараз мій першачок з легкістю гордо несе рюкзак до школи і назад.


Змінилась не лише вага підручників, а і їх зміст.

Школа, де навчаються мої діти, обрала програму Олександри Савченко.У підручниках також розглядаються нові теми. Вчителька початкових класів школи №60 у Кривому Розі Олена Грицай мала досвід роботи і зі старими підручниками, і нині працює з новими. Олена закінчила Криворізький державний педагогічний університет за спеціальністю початкова освіта. Зараз вона має першу кваліфікаційну категорію, керує методичним об'єднанням вчителів початкових класів. В школі працює з 1997 року.
Вона говорить, що дітям цікавіше навчатись за підручниками НУШ. Вони вчать дітей не мислити шаблонно.

“Підручники дійсно цікаві. Раніше ми, наприклад, вивчали букву А і одразу писали її в прописах. А от зараз я можу вивчити букву, а в прописах писати елемент, петельку. В НУШ я можу сама все планувати. Якщо бачу, що клас працює швидше, ніж передбачено в програмі — можу піти далі. Раніше, хоч всі вже все засвоїли, ми мусили товктись на місці, бо так веліла програма. Підручник з математики також цікавіший. Наприклад, раніше ми вчили дітей, що число 5 можна отримати додавши 1 і 4, 2 і 3. А що 5 можна отримати віднявши 1 від 6, ми такого не вчили. В НУШ у дітей є право вибору”, — говорить Олена Грицай.

Олена Грицай, вчителька початкової школи

Традиційних оцінок в НУШ немає.

“Це допомагає дітям формувати впевненість у собі, самоконтроль, самооцінювання та запобігає дитячому страху помилок”, — говорить дитяча психологиня Інна Рожкова.

Але щоб зрозуміти, чи добре дитина навчається, НУШ передбачає так зване формувальне оцінювання. Це оцінювання має відповідати на три питання:
  • “Куди я йду?” — вчителі допомагають дітям зрозуміти мету, показати зразок високого рівня успішності.
  • “Де я перебуваю тепер?” — з допомогою вчителів діти мають зрозуміти свою мету, оцінювати свої досягнення.
  • “Що я маю робити, щоб досягти поставленої мети?” — вчителі допомагають дітям відстежувати їхні успіхи, вирішувати, що ще треба зробити, щоб досягти успіху у навчанні, ділитися своїми роздумами про це з однолітками, батьками.
В Новій українській школі, на відміну від того, як було раніше, дитина може сама оцінити свою роботу. Наприклад, обрати букву або елемент, який, на її думку в неї вийшов найкраще і обвести його в коло, або намалювати зверху корону.

“Раніше я не могла сказати: “Маша, намалюй корону”, бо ж чомусь не можна було малювати в зошиті”, — пригадує Олена Грицай.

Зараз у НУШ замість контрольних робіт діагностичні роботи у вигляді тестових завдань та висловлювання власної думки. Замість табелів вчителі заповнюють свідоцтва досягнень. Це робиться, щоб вчитель та батьки бачили, чого дитина досягла, чому вона навчилась, на що треба звернути увагу.
На відміну від табеля, свідоцтво дає батькам і вчителям більше і ширше розуміння, на що дитині варто звернути увагу, що їй подобається, як дитина почувається у школі і у колективі.



Клас - це команда

НУШ передбачає проведення Ранкових зустрічей. Це обговорення різних тем: “я школяр”, “патріотизм”, обмін інформацією про настрій, погоду, домашніх тварини тощо.
“Це річ, яка допомагає дітям краще дізнатись один про одного, дає відчуття єдності, команди”, — коментує дитяча психологиня Інна Рожкова.

Інна Рожкова, дитяча психологиня

На жаль, у класі мого сина такі зустрічі майже неможливо провести. Кількість дітей завелика для НУШ: у класі навчається 33 дитини. Оптимальна кількість дітей в НУШ — 24 учні. Якщо навіть на одну дитину виділити по 1 хвилині, ранкова зустріч займає весь урок.

Дитина - не робот

Також у НУШ приділяється багато уваги емоційному стану дитини. У класі Олени Грицай є коло вибору. Якщо дитина нервує, вона може підійти до кола і притиснути долоньку до картинки, яка підкаже вчителю, який у неї настрій.

Найчастіше діти притискають ручку до зображення кота з м’ячем. Це означає, що дитина хоче взяти м’яч і погратися”, — сміється Олена.


Нова українська школа рекомендує вчителькам і вчителям вітатися перед уроком з кожною дитиною окремо і у власний і комфортний спосіб: обійматися, потискати руки, “давати п’ять”. Це дуже зближує учнів зі вчителькою, вона перестає бути чимось страшним і стає подругою, порадницею.

Але через карантинні обмеження змоги вітатися індивідуально немає змоги, вчителька забирає дітей біля школи і веде їх одразу у їдальню. Першачки мають поїсти перші, щоб не зустрічатись зі старшими паралелями.

НУШ передбачає зонування класної кімнати. Рекомендований список зон виглядає так:
  • Зона відкриттів
  • Новин
  • Матеріалів
  • Комунікативна
  • Тематична
  • Зона Вчителя
  • Осередок відпочинку
Насправді ж не всі загальноосвітні криворізькі школи пристосовані для того, щоб зробити таке зонування у класах.


“Робота в групах — це дійсно великий плюс. Спочатку шумно, але потім вони допомагають один одному”, — говорить Олена Грицай.

Також в НУШ є теми тижня. Наприклад, зараз у першачків 60-ї школи тиждень математики. І на будь-якому уроці діти рахують портфелі, порівнюють парти. Наступний тиждень буде присвячений театру. І навіть на фізкультурі будуть обговорювати театр.

“Якщо порівнювати НУШ із тим, як було раніше, то зараз дітям цікавіше, на мою думку, — говорить Олена Грицай, — ми і раніше намагались зацікавити дітей, не обмежувати їх лише уроками.”

Мета НУШ — розкрити потенціал дитини завдяки індивідуальному підходу і випустити у великий світ творчу і критично мислячу людину.

Дитина із задоволенням йде до школи, їй весело і легко, наразі це для мене найголовніше. Як буде далі — час покаже.

Чи знаєте ви, на чому робить акцент Нова Українська Школа? На точності у вивченні правил чи на самонавчанні? Пройдіть наш тест і дізнайтесь.

Якщо ви не бачите тест, відключіть AdBlock.


Цей матеріал був створений за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Зміст проєкту публікації є виключно відповідальністю автора і не обов'язково відображає погляди Європейського Союзу, Міністерства закордонних справ Фінляндії

Редактор: Софія Скиба