Промисловий туризм у Кривому Розі: не для галочки, а для вражень
Фото: Первый Криворожский
Які асоціації виникають в українців, коли вони чують про Кривий Ріг?
Ми спитали у своїх друзів з інших міст, і картинка вийшла приблизна такою:
швидкісний трамвай, кар’єр, труби заводів, червоні калюжі.
Безумовно, все це у Кривому Розі теж є, але уваги варті ще щонайменше дві сотні виробничих об’єктів.
Одна з проблем Кривого Рогу — монопрофільність економіки. Для того, щоб залучати інвестиції в інші галузі, необхідно змінювати імідж міста в інфопросторі, і те, яким місто є насправді. Саме тому у 2013 році в місті прийняли програму розвитку промислового туризму.
“Туризм — інструмент зміни іміджу міста і компонент економічного зростання” — говорить заступниця начальника управління економіки виконкому Криворізької міської ради Оксана Павлушенко, — Спочатку ми не розуміли, як до цього підступитися. Наші колеги говорили, що якщо, наприклад, в місто приїжджає прем’єр-міністр, вони везуть його на такий-то об’єкт. Але ми не розуміли, що це може бути масово, і цікаво не лише міністру”.
Оксана Павлушенко
У нас діють залізорудні шахти та кар’єри, об’єкти металургійного та коксохімічного виробництва, залишки більше, ніж 250 виробничих об’єктів, серед яких:
- 14 кар’єрів
- 14 відвалів
- 8 техногенних озер
- 14 провальних зон
- залізниці
- гідротехнічні споруди
- мости
- фрагменти старих гірничопромислових ландшафтів
Провалля шахти Гвардійська
Кар’єр ПівдГЗК
В місті розроблено 120 офіційних маршрутів. Деякі промислові маршрути проходять і крізь природні ландшафтні заказники:
- Візирка
- Балка Північна Червона
Балка Північна Червона
- геологічні пам’ятки:
- Скелі МОДРу
- Сланцеві скелі
- Водоспад Білі камені
Західний водоспад Білі Камені, створений у 1932 році разом з Карачунівським водосховищем
Скелі МОДРу
Східний водоспад Білі камені
Серед криворіжців дуже популярний триденний сплав на байдарках від Клубу активного відпочинку “Pedali-Sandali” по річці Інгулець. Це індустріальний маршрут, який починається у Кривому Розі. Він цікавий різноманітністю техногенних ландшафтів і наявністю 4-х порогів. Сплав проходить через південний гірничопромисловий район Кривбасу, де Інгулець протікає двома рукотворними каналами, в оточенні величезних залізорудних кар'єрів, високих скель, відвалів і мостів.
Фото надані керівником клубу Едуардом Дворчуком
Як все починалось
У 2008 році на базі Педагогічного університету провели міжнародну конференцію — думали: як і для чого зберегти індустріальну спадщину. На конференцію запросили і журналістів. Наступного дня на першій шпальті одного з місцевих видань був великий заголовок “Даёшь индустриальный туризм!”.
Після конференції Володимир Казаков, кандидат географічних наук, завідувач кафедри фізичної географії, краєзнавства і туризму Криворізького національного університету, доцент та Вікторія Пацюк, старша викладачка цієї ж кафедри, кандидатка географічних наук підготували перший план розвитку промислового туризму і подали його на розгляд чиновників.
Зараз в Україні є потенціал створення промислового туризму в індустріальних регіонах. Для цього необхідна співпраця місцевих ентузіастів, чиновників та бізнесу, який володіє підприємствами, вважає Вікторія Пацюк.
Ми зібрали кілька порад для тих, хто планує приєднатись до розвитку промтуризму у Кривому Розі:
- Якщо ви хочете стати гідом — пройдіть навчання у Криворізькому державному педагогічному університеті, отримайте сертифікат. Для цього треба надіслати заяву і слідкувати за оголошеннями на сайті педуніверситету. Чисельність учнів у групі майбутніх екскурсоводів має бути не менше 10 людей.
- Якщо хочете розробити власний маршрут і заробляти гроші — варто оформити ФОП і тоді будете “чисті” перед державою. Якщо ви не маєте офіційного права заробляти на цьому гроші — доведеться волонтерити. Подивитись які маршрути вже умовно “зайняті”, можна у Додатку “Туристичний Кривий Ріг”.
- Щоб вас внесли у переліків гідів, варто звернутись в Інститут розвитку міста. Вони можуть додати вашу сторінку на сайт і у додаток.
Редактор: Софія Скиба