Конституційні права не обмежуються: чим режим надзвичайної ситуації відрізняється від надзвичайного стану
Фото: Первый Криворожский
Про це журналістці сайту Первый Криворожский стало відомо під час засідання Кабінету Міністрів України.
Чим відрізняється режим надзвичайної ситуації, який запроваджено в Україні, від режиму надзвичайного стану, пояснюємо далі.
Надзвичайна ситуація, відповідно до Кодексу цивільного захисту України – це спеціальний правовий режим, який вводиться тимчасово, через виникнення порушень звичних умов життя й діяльності мешканців країни через епідемію, стихійне лихо, аварію чи катастрофи.
Надзвичайний стан – особливий правовий режим, що вводиться тимчасово, при виникненні надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру не нижче загальнодержавного рівня, які призвели або можуть призвести до людських і матеріальних втрат, створюють загрозу життю і здоров’ю громадян, або при спробі захоплення державної влади чи зміни конституційного ладу України шляхом насильства.
Відповідно до Закону України «Про правовий режим надзвичайного стану», оскільки він є особливим правовим режимом, то з його введенням вводиться обмеження певних конституційних прав громадян.
За Законом режим надзвичайного стану за поданням Президента України має запровадити Верховна Рада, а от режим надзвичайної ситуації може запровадити Кабінет Міністрів, керуючись рішенням Комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій.
Тобто, режим надзвичайної ситуації відрізняється від режиму надзвичайного стану тим, що під час надзвичайної ситуації у державі не вводять обмеження конституційних прав та свобод громадян, а лише встановлюються певні обов’язки.
Відповідно до статті 21 «Права та обов’язки громадян у сфері цивільного захисту» Кодексу цивільного захисту України, під час режиму надзвичайної ситуації громадяни України мають право на:
- отримання інформації про надзвичайні ситуації або небезпечні події, що виникли або можуть виникнути (у тому числі в доступній для осіб з вадами зору та слуху формі);
- забезпечення засобами колективного та індивідуального захисту та їх використання;
- звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування з питань захисту від надзвичайних ситуацій;
- участь у роботах із запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій у складі добровільних формувань цивільного захисту;
- отримання заробітної плати за роботу з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації у разі залучення до таких робіт згідно з трудовими договорами;
- соціальний захист та відшкодування відповідно до законодавства шкоди, заподіяної їхньому життю, здоров’ю та майну внаслідок надзвичайних ситуацій або проведення робіт із запобігання та ліквідації наслідків;
- медичну допомогу, соціально-психологічну підтримку та медико-психологічну реабілітацію у разі отримання фізичних і психологічних травм.
Іноземці та особи без громадянства, знаходяться в Україні на законних підставах, під час виникнення надзвичайних ситуацій користуються тими самими правами й несуть такі самі обов’язки, як і громадяни України.
У свою чергу громадяни під час режиму надзвичайної ситуації зобов’язані:
- дотримуватися правил поведінки, безпеки та дій у надзвичайних ситуаціях;
- дотримуватися заходів безпеки у побуті та повсякденній трудовій діяльності, не допускати порушень виробничої і технологічної дисципліни, вимог екологічної безпеки, охорони праці, що можуть призвести до надзвичайної ситуації;
- вивчати способи захисту від надзвичайних ситуацій та дій у разі їх виникнення, надання домедичної допомоги постраждалим, правила користування засобами захисту;
- повідомляти службі екстреної допомоги населенню про виникнення надзвичайних ситуацій;
- дотримуватися протиепідемічного, протиепізоотичного та протиепіфітотичного режимів, режимів радіаційного захисту;
- виконувати правила пожежної безпеки, забезпечувати будівлі, які їм належать на праві приватної власності, первинними засобами пожежогасіння, навчати дітей обережному поводженню з вогнем.
Усі актуальні новини про COVID-19 та Всеукраїнський карантин