Kryvyi Rih GREEN Strategy: у Кривому Розі запропонували шляхи виходу з екологічної кризи
Фото: Прес-служба К.Усова
1. Державна система моніторингу потребує перезавантаження, починаючи із законодавчої, нормативної та матеріальної бази, яка має бути адаптована під сучасний розвиток технологій отримання та обробки інформації.
2. Період недосконалого законодавства щодо відповідальності за перевищення показників забруднення, які фіксуються системами моніторингу підприємств, повинен використовуватися підприємствами для напрацювання механізму прийняття управлінських рішень щодо реагування на подібні ситуації.
3. Оскільки система моніторингу в Дніпропетровській області є однією з найкращих в Україні, необхідно звернутися до центральних органів виконавчої влади з пропозицією визнати систему моніторингу Дніпропетровської області пілотним проектом, з розбудови системи моніторингу в Україні. На прикладі цього проекту відпрацьовувати систему збору, обробки та використання моніторингової інформації. Таку пропозицію висунув Олександр Скакальский, голова спілки «Громадська екологічна платформа».
4. Основна проблема існуючих систем моніторингу, в особливості, державних, - повна відсутність аналітичної обробки інформації. В основному інформація збирається для статистичних звітів (щомісячних, квартальних, річних), які більше ніде не використовується. Екологічна інформація має бути одним з інструментів прийняття рішень, а для цього вона повинна аналізуватись, а не лягати під сукно. Так вважає аналітик громадської спілки «Екологічна рада Криворіжжя» Євген Василенко.
5. Необхідне створення регіональних центрів моніторингу, куди повинна надходити інформація з постів моніторингу: державних, комунальних та постів підприємств. В цих центрах інформація має бути піддана систематизації та аналізу. На підставі отриманих аналітичних даних повинні прийматися управлінські рішення, - з такою пропозицією виступив директор Інститут інноваційних технологій Володимир Ніконенко. Первинна інформація з постів моніторингу має надходити безпосередньо до центрів моніторингу без будь-яких буферних серверів, - уточнила професор з Дніпровського аграрного університету Ольга Орлінська. Відкритий доступ до первинної інформації має забезпечуватися як в онлайн-режимі так і у вигляді доступу до архівних даних.
6.Владислав Варнавський, начальник управління навколишнього середовища групи компаній Метінвест, зауважив - для того, щоб система моніторингу працювала ефективно, необхідно встановити єдині правила гри, які передбачають:
-
- єдині стандарти обладнання для постів моніторингу;
- єдині стандарти збору даних про стан навколишнього середовища;
- єдині норми забруднення без можливості їх різної інтерпретації;
- має бути напрацьована єдина система реагування на проблему.
7. Центром системи моніторингу має бути людина. Саме на її потребу в інформації про стан довкілля має бути розрахована така система в першу чергу, але контроль за системами моніторингу має забезпечувати держава. Особливу цікавість викликала дискусія щодо Закону «Про оцінку впливу на довкілля». Зокрема в ньому йдеться про громадські слухання, які мають проводитися перед великими промисловими проектами. Представники «АрселорМіттал Кривий Ріг» та ГОКів поділилися своїм досвідом організації таких заходів, а екологи-активісти висловили свої зауваження. Виявилося, попри незвичний формат, який працює всього рік, діалог відбувається і має результати.
Зокрема Саксена Манодж, керівник департаменту з інвестицій та інжинірингу «АрселорМіттал Кривий Ріг», зазначив, що завод, який вони придбали, був старим, тому потребує постійних реалізацій нових проектів. В тому числі, і тих, які спрямовані на поліпшення стану довкілля. В цих питання допомога громадськості – незамінна.
Також представники підприємств запропонували змінити податкове законодавство так, щоб більша частина екологічних зборів залишалася у Кривому Розі, а менша розподілялася до бюджету країни.
Найскладнішою виявилася проблема шахтних вод, адже вона десятирічна, а для її вирішення наразі навіть немає робочого проекту. Фахівці зійшлися на тому, що тільки Міністерство екології та природніх ресурсів може взятися за такий проект.
Один з організаторів форуму нардеп Костянтин Усов зазначив: «Ми створюємо платформу для порозуміння, комфортний майданчик для вирішення серйозних екологічних проблем за участі всіх зацікавлених сторін. Інколи - протиборчих сторін, і в цьому ідея. Там, де держава не може проявити сталеву політичну волю на вирішення екологічного питання, еко-активісти, дослідники, вчені, підприємства та державні службовці мають спільною небайдужістю та спільною компетентністю запропонувати своє рішення».
Також організатори повідомили: у форумі взяли участь близько ста експертів, в том числі з Києва та Дніпра, представники міської, обласної та державної влади, менеджери компаній групи Метінвест, «АрселорМіттал Кривий Ріг», близько десятки екологічних громадських організацій, а також фахівці екологічних установ різного рівня, які знаються на проблемах промислових міст.