Три плюси, один мінус. Що треба знати про Антикорупційний суд

Фото: Первый Криворожский

7 червня 2018 року Верховна Рада України ухвалила законопроект 7440 про створення Вищого антикорупційного суду, яке було однією з ключових вимог МВФ до нашої країни. Підтримали це рішення 315 народних депутатів. було однією з Вищий антикорупційний суд має бути створений протягом 12 місяців, а для початку його повноцінної роботи потрібно 35 суддів. Найбільше суперечок у депутатів викликало положення щодо відбору суддів, згідно з яким не менше трьох з шести членів Ради міжнародних експертів мають право накласти на кандидатуру судді вето. Голова центру «Ейдос» та експерт Реанімаційного пакету реформ Віктор Таран аналізує законопроект та прогнозує, коли насправді запрацює Вищий антикорупційний суд.

Читайте також: Чи голосували криворізькі нардепи за створення антикорупційного суду

Спираючись на ті дані, які ми наразі маємо щодо фінального варіанту законопроекту, прийнятого Радою, ми можемо виділити чотири ключових положення, три з яких є нормальними, а одне містить потенційну небезпеку.

Перше положення — це Рада міжнародних експертів, яка у окремих випадках має право вето. З одного боку, ми зменшили її склад з семи до шести людей, але для того, щоб це вето ініціювати або подолати, потрібні голоси не менш як трьох із них, тобто половини. Це певний поріг доброчесності, який дозволить відсіювати некоректних кандидатів, або таких, що мають проблеми з чесністю.

Друге важливе та позитивне положення — те, що ми зменшили вимоги до суддів. Це означає, що більше людей можуть подаватися на ці посади.
Третє положення — те, що ми вивели підслідність роботи, тобто звузили юрисдикцію Антикорупційного суду. Це означає, що у суду не буде завалу справ, і він зможе спокійно працювати.

Існує лише одна конституційна загроза, досить висока: це те, що ми досі до кінця не визначили критерії для міжнародних організацій, які будуть делегувати своїх представників до Ради міжнародних експертів. Якщо дивитися на ті критерії, що вже є, то, наприклад, деякі організації не можуть делегувати, якщо вони не мають з Україною прямих договорів по боротьбі з корупцією. І нібито з переліку таких організацій через це випадає Світовий банк.

Тому дуже важливо, щоб через ці критерії у Раду не пролізли певні вовки в овечих шкурах, які, делегувавши своїх представників до Ради міжнародних експертів і потім, отримавши три-чотири голоси, не перетворили право вето на профанацію.

Загалом прийнятий законопроект 7440 можна оцінювати зі стриманим оптимізмом.

Звісно, тепер потрібно чекати подання на створення Антикорупційного суду. Незважаючи на те, що передбачена законом процедура створення є досить складною, я думаю, що протягом місяця ми побачимо результат.

Чому? Я переконаний, що створення та запуск Антикорупційного суду будуть підв’язані до виборчої кампанії діючого президента, і він буде ставити собі це у заслугу. А отже, суд має бути сформований і запущений (а отже, відібрані не менше десяти суддів) станом, умовно кажучи, на початок січня. Це цілком реалістично.

Наприкінці цього року — на початку наступного суд буде створений. Чи зможе він одразу повноцінно працювати — питання, але оскільки він буде одним з маркерів президентської кампанії, вважаю, протидії з боку влади не буде, і все запрацює вчасно.

Читайте також: Верховна Рада проголосувала за антикорупційний суд, створення якого вимагали у Кривому Розі



Матеріал опубліковано у рамках співпраці з VoxConnector.

Автор статті Віктор Таран (голова центру «Ейдос», експерт РПР).