Сообщить
о событии

Велосипед і Кривий Ріг: чи можуть вони співіснувати безпечно і дружньо

Главное фото новости

Фото: Первый Криворожский
30 травня у Кривому Розі відбувся «Велодень-2021». Сотні велосипедистів проїхали 16 кілометрів центральними дорогами міста. Серед іншого, гарний привід поговорити і про проблеми пересування велосипедом.

Головний недолік велоінфраструктури у Кривому Розі — її відсутність. Так жартують активісти місцевого велоруху.

І, певно, мають на це підстави. У місті, яке вважається одним із найдовших у Європі, є дві велодоріжки.

Причому одна з них не здана в експлуатацію через порушення державних будівельних норм. Мова про ту, що на Волгоградській, яку кілька років тому реконструювали.

Одна доріжка не відповідає вимогам ДБН, іншою — велосипедисти активно користуються


Засновник криворізької ГО «Ukrainian Bike Family» Денис Дубов вважає, що велоінфраструктура у Кривому Розі знаходиться на початковій стадії. Мовляв, вона закінчується доріжкою між проспектом 200-річчя Кривого Рогу та мікрорайоном Ювілейний.



Велодоріжка на вулиці Волгоградський небезпечна, вважає наш співрозмовник Денис.

«На Волгоградській немає розмітки. Вона різної ширинивід 2 метрів до 80 сантиметрів, а за законом має бути мінімум 1,5 метра. Паркан поруч вище керма велосипеда - при 80-сантиметро му звуженні треба їхати поза доріжкою, фізично там не можливо проїхати, бо чіпляєш паркан.Можна перевернутися, впасти через цю вузьку доріжку та покалічитися», — говорить Денис Дубов.

Велодоріжка між проспектом 200-річчя Кривого Рогу, мікрорайонами Ювілейний та Сонячний відповідає усім нормам та нею активно користуються водії двоколісних.
Тут теж є свої проблеми. Але вони, на думку Дениса Дубова, більше стосуються водіїв приватного транспорту, які не поважають інших учасників дорожнього руху.

«Коли авто припарковано із порушенням прямо на велодоріжці, нам доводиться їхати на другу смугу. Авто стоять настільки щільно, що неможливо заїхати . У місті немає евакуаторів та за порушення правил паркування ніхто не карає, тому власникам машин байдуже на потреби інших. Багатьом автомобілістам лінь пройтись зайвих 100 метрів до ринку, і не паркуватися тут.

Біля площі 30-річчя Перемоги зробили смугу для громадського транспорту. Як велосипедист, я кайфонув: поруч немає авто, їде громадський транспорт».


Плюсами розвитку велосипедної структури у Кривому Розі є, на думку Дениса Дубова, зростання числа парковок. Чиновники у 2014 році порадились із активістами і встановили їх біля адміністративних об’єктів. Зараз представники приватного бізнесу теж встановлюють біля своїх об’єктів паркові майданчики.



5-10 кілометрів інфраструктури для Кривого Рогу — взагалі ні про що


Співзасновниця громадської організації «Велокривбас» Анна Атаманчук говорить, що у Кривому Розі велодоріжки роблять лише там, де проводять реконструкцію доріг:

«Смішно чути, що у нас будують велодоріжки. 5-10 кілометрів інфраструктури для нашого міста — взагалі ні про що. Тут робимо ремонт, ляпнемо вело доріжку, тут проводимо реконструкцію — та намалюємо якусь смугу для велосипедистів».


Через відсутність велоінфраструктури криворізьким водіям двоколісних щодня доводиться стикатися з рядом складнощів — на дорогах після зими погано прибирають посипковий матеріал, є відкриті ливневі каналізації. Водії приватного транспорту паркують автівки посеред велодоріжок або біля зупинок.

Водії роверів вимушені наражатися на небезпеку — аби об’їжджати припарковані автомобілі їм доводиться виїжджати на другу смугу, де велосипедистам заборонено рухатися.

У Кривому Розі дуже активний велорух, тому питання створення інфраструктури актуальне.

У квітні криворізькі власники роверів долучилися до соціальної активності «30 дів на велосипеді». Вони щодня їздили на велосипедах, аби популяризувати ведення здорового способу життя і розповісти про складнощі, з якими ним доводиться стикатися.




За кілька днів пройде згаданий на початку «Велодень». Його проводять щороку у травні – метою є опуляризація здорового способу життя та взаємоповаги до усіх учасників дорожнього руху.

Для велосипедистів-початківців у місті організовують спеціальні курси, під час яких досвідченні водії роверів розповідають новачкам про основні правила дорожнього руху і особливості керування байком. Також влаштовують велоекскурсії та різні спортивні забіги.

Велосипед — персональний транспорт, який дає відчуття свободи

Криворіжці активно пересідали на велосипеди під час пандемії коронавірусу, через проблеми з роботою громадського транспорту і аби менше контактувати з іншими людьми.
Велосипед, за словами Анни Атаманчук, співзасновниці громадської організації «Велокривбас», зручний та екологічний засіб пересування:

«Ровер значно дешевше автівки, його дешевше утримувати, не треба заправляти пальним, у порівнянні з маршрутками, він економить час. Ним я можу безпечніше дістатися до роботи, ніж маршруткою із грубим водієм, який порушує ПДД.

Це персональний транспорт, який дає відчуття свободи . Звісно, інколи, якщо мені треба десь далеко поїхати, а на вулиці йде дощ, то я неохоче віддам перевагу громадському транспорту, але не завжди».

Засновник ГО «Ukrainian Bike Family» Денис Дубов вважає, що їздити на ровері — дуже корисно для здоров’я. Він допомагає водіям тримати себе у тонусі та спалювати зайві калорії.

Найкраща велодоріжка — відокремлена від пішоходів та громадського транспорту


Найкраща велодоріжка, на думку користувачів байків, та, яка відокремлена від пішоходів та громадського транспорту .

Подібна є у парку Гданцівський, але велосипедистам складно нею користуватися через пішоходів, які постійно заходять на їхню смугу і перешкоджають руху водіїв роверів.

До прикладу вдалої розбудови велоінфраструктури Денис Дубов наводить Вінницю, де для власників роверів побудовано більше 25 окремих доріжок . У 2019 році у Вінниці розробили карту велосипедних доріжок, на якій можна переглянути доріжки спільного використання, відокремлені та велосипедні смуги.



З 2021 року тут спільно з ОСББ реалізують проєкт зі встановлення велобоксів — металевих паркових майданчиків, у яких ровери можна заховати від непогоди. Вандалам складніше буде вкрасти ровер із такої парковки, ніж зі звичайної.

У місті Миргород Полтавської області теж активно розбудовують велоінфраструктуру. Там вже побудували декілька велодоріжок, а під час пандемії коронавірусу місцева влада, молодіжні організації та шведський уряд запустили ініціативу «Велопроєктування як спосіб зменшення впливу пандемії COVID-19».

Цього року у Миргороді планують розпочати будівництво доріжки у центральній частині міста. Проєкт розробляли спільно з представниками громади та велоруху.

У Кривого Рогу великий потенціал


У 2015 році у Кривому Розі відбувся «Велофорум».Місто відвідали велоактивісти з інших країн. Тоді говорили, що у Кривого Рогу великий потенціал у сфері розбудови велосипедної інфраструктури. А перед початком «Велофоруму-2015» криворізькі велосипедисти влаштували акцію протеступроти бездіяльності місцевої влади у цій сфері.

Тоді представники громадськості і місцевої адміністрації домовилися розробити і затвердити документ, у якому були б узгоджені етапи розвитку велосипедної інфраструктури Кривого Рогу.

Питання залишається відкритим —документ досі не розроблено. Чиновники не повідомляють, чи планується у подальшому розробляти подібні проєкти.

«У нас такі широкі дороги і тротуари, що нам будувати і будувати, можемо стати кращим містом із найрозвиненішою велоінфраструктурою. Але зараз це не пріоритет міської адміністрації», — зазначає Анна Атаманчук.

Як повідомляє директор Департаменту розвитку інфраструктури міста Іван Карий, у 2021 році у Кривому Розі планують розпочати роботу зі створення нової велосипедної доріжки на вулиці Едуарда Фукса. Поки чиновники не розповідають подробиць.

«Сподіваюся, що міська адміністрація зрозуміє — будувати велоінфраструктуру не так дорого, як здається, але дуже корисно та потрібно. Людям треба дати змогу рухатися комфортно», — розповідає Анна Атаманчук.




Матеріал створено в рамках стипендіальної програми «Апґрейд на 360°, яку організувала ГО «Інтерньюз-Україна за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews

Полная версия сайта