Як комунальний аеропорт Кривого Рогу «з’їдає» мільйони міського бюджету, - ЗМІ

Як комунальний аеропорт Кривого Рогу «з’їдає» мільйони міського бюджету, - ЗМІ

Фото: Первый Криворожский

Комунальний аеропорт Кривого Рогу залучає постачальників, які «виводять» на оточення Олександра Вілкула. Тим часом, директор аеропорту роз'їжджає на незадекларованому автомобілі преміум-класу.

Про це повідомляє інтернет-видання m.litsa.com.ua.

Гроші «пруть» з бюджету

Комунальне підприємство «Міжнародний аеропорт Кривий Ріг» нагадує бюджетну діру: регулярні рейси він не обслуговує, проте на розвиток та підтримку «з’їдає» десятки мільйонів бюджетних гривень.

Час від часу аеропорт обслуговує сезонні чартерні рейси. Та статистика невтішна. Комунальний аеропорт Кривого Рогу за результатами 2018 року продемонстрував найгіршу динаміку серед «повітряних воріт» країни. Про це повідомив Центр транспортних стратегій. За минулий рік пасажиропотік аеропорту впав з 32 тис до 22 тис пасажирів.

В 2018-му пасажиропотік в криворізькому аеропорту впав

Для прикладу, в застарілому аеропорту «Дніпропетровськ» в 2018 році пасажиропотік зріс до майже 300 тис пасажирів. Дніпровський аеропорт, на відміну від криворізького, здійснює регулярні рейси.

Керівництво комунального підприємства періодично висловлює сподівання, що аеропорт перетвориться у прибуткове підприємство та почне розвиватися більш динамічно.

Читайте також: Криворізькому аеропорту придбають нове обладнання

«Не тільки криворізький аеропорт, можу запевнити, і ні аеропорт міжнародний «Бориспіль», і ні аеропорт Львову ім Данила Галицького, і ні аеропорт міжнародний Франкфурту-на-Майні… Жоден аеропорт зі своєї прямою діяльності не рентабельний. Аеропорти заробляють на іншому виді діяльності: ресторани, бізнес-центри, бізнес-термінали, бізнес-авіація. На сьогоднішний день таких послуг в аеропорту немає. Але ми ж живемо не одним днем. Ми розуміємо, що рано, чи пізно економічна ситуація в державі стабілізується», – заявив на початку 2016 року в інтерв’ю місцевому каналу директор криворізького аеропорту Ігор Лашин.
Потім він заявляв, що є можливість вивести аеропорт на самоокупність вже в 2019 році.

«32 тисячі 400 пасажирів і 780 рейсів були відправлені в 2017 році. Завтра можна аеропорт довести до рівня кращих. Ми можемо запропонувати людям польоти в Туніс, Анталію. Підприємство постійно розвивається. Аеропорт можна винести на рівень самоокупності вже в наступному (2019-му - авт.) році, якщо зараз забезпечити його найнеобхіднішим», – звертався до членів постійної комісії Криворізької міськради з питань комунального господарства, транспорту та зв’язку Лашин.

На засіданні комісії обговорювали програму підтримки аеропорту.

Але, схоже, у першому півріччі 2019 року в аеропорту справи складалися не дуже добре. Навесні цього року ДТЕК заявляло про намір відключити від електропостачання через борги три комунальні підприємства Кривого Рогу, у тому числі і міжнародний аеропорт.

Проте, директор комунального підприємства продовжує розповідати про бурхливу діяльність, у тому числі про переговори з авіаперевізниками.
«Ми неухильно займаємося щодня розвитком аеропорту і ведемо переговори з іншими компаніями, щоб аеропорт почав дихати на повну свою міць», – сказав місцевому каналу Ігор Лашин.

Та поки що у аеропорту, судячи з проведених тендерів, краще всього виходить домовлятися з місцевою владою Кривого Рогу – «вибивати» кошти на закупівлі. З початку 2018 року по 13 червня 2019 року комунальний аеропорт підписав договорів з підприємцями та підприємствами щонайменше на 61,5 млн грн - на закупівлю товарів, проведення ремонтів та реконструкцій. У порівнянні з попередніми роками це досить велика для аеропорту сума.

Освоює бюджетні кошти криворізький аеропорт, як і інші бюджетні організації, наступним чином: оголошує конкурс в ProZorro, хто з учасників конкурсу запропонував на аукціоні виконати договір за найнижчою вартістю, той і переміг. Але, кінцеве рішення завжди за тендерним комітетом. Він складає вимоги до учасників та перевіряє пакети їхніх документів.

Завдяки цьому тендерні комітети можуть маніпулювати під час публічних закупівель з метою передачі замовлення та, відповідно, бюджетних коштів, потрібній фірмі.
Товари, роботи та послуги на дрібніші суми замовляють напряму в певних компаній та підприємців.

Від вікон до аеропорту

Восени минулого року комунальне підприємство «Міжнародний аеропорт Кривий Ріг» провело дві масштабні закупівлі. Одна з них – на реконструкцію підсистеми світлотехнічного обладнання аеродрому з бюджетом в майже 25 млн грн.

Конкурс з визначення виконавця аеропорт провів в жовтні 2018 року. Тендер пройшов підозріло успішно для однієї компанії та не дуже успішно для місцевого бюджету.
В торгах прийняли участь чотири підприємства – два з Кривого Рогу, ще два - зі столиці. У всіх трьох учасників, які пропонували виконати роботи щонайменше на 2,6 млн грн дешевше, виявили проблеми в пакетах документів, у тому числі, відсутність деяких довідок, тому угоду ні з одним з них не уклали. «Пролетіло» до того ж київське підприємство «СДЛ Монтаж», яке спеціалізується саме на монтажі електро- та світлосигнального аеродромного обладнання. Серед іншого, підприємство виконувало роботи для міжнародних аеропортів «Таллін» та «Тбілісі».

Та, як не дивно, ласий шмат бюджетного пирога дістався не спеціалізованому підприємству, а місцевому посереднику – ТОВ «Донпромпроект». Договір підписали 15 листопада 2018 року. «Донпромпроект» до цього не вигравав конкурсні торги на виконання робіт для аеропортів.

Довідково


ТОВ «Донпромпроект» було створене в 2010 році Марком Поповим, на той момент керівником ТОВ «Ремтекс». З 2012-го до початку 2014-го обидва ці підприємства виграли тендерів на більше 100 млн грн (за старим курсом це більше $12 млн). На той час областю керували криворізькі. З березня 2010 року до грудня 2012 року головою Дніпропетровської облдержадміністрації був Олександр Вілкул. Далі його підвищили до міністра, а місце голови ДніпроОДА зайняв криворіжець, друг і соратник Вілкула - Дмитро Колєсніков, який пропрацював на посаді до 2 березня 2014 року.

За їх керування на Дніпропетровщині «Донпромпроект» виконувало роботи для бюджетних організацій в Верхньодніпровську, Павлограді, Дніпрі, Кам’янському, Новомосковському районі та інших населених пунктах області. Після зміни влади в 2014 році підприємство «повернулося» до Кривого Рогу.
З 2018 року «Донпромпроект», здебільшого, виконує поточні ремонти для навчальних закладів Кривого Рогу. Серед іншого, підприємство займається заміною вікон. Перемога непрофільного ТОВ «Донпромпроект» може вказувати на те, що вимоги до виконавців були досить заниженими. На це ще на початковій стадії проведення процедури закупівлі скаржилося ТОВ «Енергосинтез-2006», яке в подальшому вирішило не приймати участь у конкурсі. На думку підприємства, тендерний комітет значно занизив кваліфікаційні умови до учасників.

«Донпромпроект» заявив, що для виконання робіт залучає субпідрядника. Основні роботи має виконувати ТОВ «Електро Люкс Монтаж», яке зареєстроване в Кривому Розі на вул. Криворіжсталі, 10. В цій же будівлі зареєстроване ПрАт «Криворіжіндустрбуд», керівник якого Павло Гивель – брат Ярослава Гивеля, очільника благодійного фонду «Майбутнє Кривбасу» Олександра Вілкула. Батько Вілкула - міський голова Кривого Рогу.


В цій будівлі зареєстроване ТОВ «Електро Люкс Монтаж»

Керівником та власником ТОВ «Донпромпроект» наразі є Іван Патока. На момент підписання договору з аеропортом учасником та директором підприємства був Юрій Герман, зареєстрований в селищі на Тернопільщині.

У наділенні Германа повноважень укладати протягом 2017-2018 років договори з організаціями, установами, підприємствами різних форм власності приймав участь такий собі Ігор Метель. За даними аналітичної платформи YouControl, він ніколи не був ані керівником, ані власником «Донпромпроекту». Але, приймав участь у загальних зборах учасників підприємства.

Виявляється, з Ігорем Метелем пов’язані й інші постачання для комунального аеропорту «Кривий Ріг».


Один за всіх

Друга масштабна за останній час закупівля в комунального аеропорту «Кривий Ріг» відбулась теж восени 2018 року – будівництво огородження території. Закупівля була дуже схожою на попередню. В конкурсі прийняло участь чотири компанії, дві з яких пропонували виконати роботи на 7,6 млн грн дешевше. В трьох учасників виявили недоліки в пакетах документів, а угоду уклали з приватним підприємством «Дінар плюс», яке на аукціоні взагалі не снижало свою цінову пропозицію та запропонувало найвищу вартість робіт – 27,6 млн грн. Тож, економія для бюджету, знову ж таки, вийшла мізерною – трохи більше 100 тис грн.

Власником приватного підприємства «Дінар плюс» є вже згаданий вище Ігор Метель. За словами директора аеропорту Ігоря Лашина, роботи з будівництва огорожі вже почалися. А от реконструкція підсистеми світлотехнічного обладнання аеродрому поки що ні – немає фінансування.

І це ще не все. Криворізький аеропорт уклав угоди подрібніше - на постачання аеропортового туалет-сервісу та водозаправочного возика – напряму з дочкою Ігоря Метеля Катериною Микитіною.

Чи знає директор аеропорту Ігоря Метеля та як він прокоментує такі закупівлі?

– Конкурси ці пройшли якось дивно. По три фірми відхилили від участі, які пропонували більш вигідні умови. Наприклад, ось …
– Ви вважаєте дивно? Ви розумієте більше, ніж в цьому розуміє казначейство? Більше, ніж система ProZorro розуміє?

– Дивіться, Ви ж глава тендерного комітету. Підприємство пропонує свої ціни і ви вже дивитеся за довідками, чого вистачає, не вистачає. По реконструкції підсистеми світлотехнічного обладнання «пролетіла», наприклад, фірма «СДЛ Монтаж», яка реально спеціалізується безпосередньо цією справою. А виграла «Донпромпроект», яка до цього аеропортам взагалі ніякі послуги не надавала. Тобто, ось в цьому якась дивина, мені здається.

– Цим питанням займаються не тільки ви, а ще й у нас певні органи - СБУ, яка мене контролює, ще й поліція. Якщо потрібні коментарі, що не так – запитайте у них. Вони вам скажуть.

– Скажіть, а Ви знаєте Ігоря Метеля?

– (чотири секунди мовчання) …Ну, є такий, по-моєму. Є. Є така людина з таким прізвищем.

– З приводу нього у мене теж є питання. Його дочка поставила в аеропорт туалет-сервіс і водозаправний возик. Його фірма «Дінар плюс» …
– Ще не поставила. Так, «Дінар плюс» виграли тендер на поставку …. (незрозуміло).

– Це ж теж Ігоря Метель. «Донпромпроект» там теж він брав участь в зборах по наділенню повноважень директора «Донпромпроекта» Юрія Германа. Ця людина Ігор Метель «мало не все» поставляє в аеропорт.
– В аеропорт поставлено обладнання на вимогу авіакомпанії. У мене рейсів регулярних немає, тому що немає цього обладнання.

Розмова з Лашиним тривала 15 хвилин. Серед іншого, він пояснив, що в 2018 році пасажиропотік аеропорту впав через відсутність обладнання. Слід зазначити, що в 2017 році обладнання теж не було, а пасажиропотік був рекордним.

Також він повідомив, що у нього «з ранку до ночі» сидить СБУ, економічна поліція, їм займається особисто начальник СБУ, по справі з заміною вікон.
«Вони у мене не виходять з аеропорту, тому що бюджетні гроші контролюють. Вони нічого не можуть знайти, а ви знаєте більше, ніж вони», дивується директор криворізького аеропорту.

За його словами, є учасники, які спеціально працюють на заниження, щоби тендер «завалити».

– І питання: комусь потрібно показати на 1 копійку дешевше і завтра завалюється тендер, який готувався і фахівці нічого не можуть передбачити в системі. Тому, що показали, що дешевше. Але дешевше не є якісно і правильно. Ось у чому питання, каже директор криворізького аеропорту.
Я розумію, якби дешевшу пропозицію показала якась фірма-«прокладка» не зрозуміло яка. А тут же фірми, які і в «Талліні» робили роботи і в «Тбілісі» …, додає журналіст.

– Якби ви знали ринок. Сьогодні три компанії в Україні, які можуть зробити (реконструкції підсистеми світлотехнічного обладнання аеродрому - авт). Одні компанії «пройдисвіти», які … там є ситуації, знаю звідки навіть ресурси, як вони заходять до інших міст. Цей ринок досить тісний. Я цим питанням займаюся шість років.
…Я точно знаю, що на цьому ринку робиться. Тому, мені сюди «пройдисвітів» не треба. Я хочу поставити нормальне, реальне у того, у кого я потім можу запитати. Я знаю, що там всередині з цієї ситуації. А не те, хто, що там подумає, у кого ціна більше, у кого ціна дешевша.
Але ситуація виглядає повністю протилежною тому, що пояснює Ігор Лашин.

Зв’язки Метеля

Та хто такий Ігор Метель? Окрім ПП «Дінар плюс» він також є директором і власником приватного підприємства «Еко-Реал». Номер телефону цього підприємства у Єдиному держреєстрі співпадає з контактним телефоном ТОВ «Ремтекс.». Співвласником ТОВ «Ремтекс.» є Марко Попов, який створював ТОВ «Донпромпроект». Нагадаємо, що це підприємство має реконструювати підсистему світлотехнічного обладнання аеродрому криворізького аеропорту.
Крім того, телефон ПП «Еко-Реал» співпадає з номером телефону ТОВ «Метенергомаш», директором з логістики якого, судячи з декларації за 2018 рік, працює Юрій Вінклер.

З 2010 по 2015 роки Юрій Вінклер був депутатом Криворізької районної ради від Партії регіонів, а з 2015 року депутат тієї же ради від «Опозиційного блоку».
На виборах президента в 2019 році Юрій Вінклер був офіційним спостерігачем по округу № 37 від партії «Опозиційний блок партія миру та розвитку», яка висувала в президенти Олександра Вілкула.

Директор на преміум-авто не по зарплаті

Вже не дивним на фоні таких конкурсних торгів і постачальників виглядає спосіб життя директора КП «Міжнародний аеропорт Кривий Ріг» Ігоря Лашина. Зокрема, він пересувається на чорному автомобілі Lexus, який не зазначено в його декларації.
Скажіть, а чорний Lexus, яким Ви користуєтесь, він чий взагалі? питає журналіст.
–А, і чорним Лексусом навіть користуюся? Ні, це не мій чорний Лексус.
А Ви берете просто користуватися? Або це аеропортівський?
Ні, не аеропортівський. У мене немає службової машини.
А чий?
– Взяв у товариша поїздити. І все.

Він пояснив, що коли в 2013 році прийшов на посаду директора криворізького аеропорту, у нього був автомобіль Subaru Tribeca. До речі, цей автомобіль, 2007 року випуску, зазначений в його декларації за 2018 рік. Лашин про нього каже, саме у минулому часі. Але, повідомлень про продаж цього автомобіля в базі даних декларацій теж немає.

«А сьогодні цей Лексус вартує, не знаю, там, $ 13 тис. Це так, до всього», коментує директор аеропорту.

При цьому, його річний дохід 215 тис грн. Це приблизно по 18 тис грн на місяць. Більше ніяких доходів, судячи з декларації, немає.

Ігор Лашин, як він сам повідомив, в авіації з 1984 року. Починав з вантажника в аеропорту «Бориспіль». Через десять років, в тридцять, став заступником директора того ж аеропорту. В 2013 році приїхав працювати в аеропорт «Кривий Ріг».

А на прикінці січня 2019 року Ігоря Лашина нагородили почесною грамотою виконкому Криворізької міської ради: «За багаторічну сумлінну працю, високий професіоналізм, зразкове виконання посадових обов’язків, вагомий особистий внесок у розвиток авіаційних перевезень та зміцнення технічної бази аеропорту».

І це після «просідання» пасажиропотоку в 2018 році. Може його нагородили за сумлінну працю не в інтересах громади, а в інтересах окремого угрупування?

Отже, для виконання двох найкрупніших за останній час замовлень на десятки мільйонів гривень криворізький аеропорт залучив ПП «Дінар плюс» та ТОВ «Донпромпроект». При цьому, їхні конкуренти, у тому числі профільні підприємства, пропонували виконати роботи значно дешевше, але у їх пакетах документів знайшли недоліки.

ТОВ «Донпромпроект» ніколи для аеропортів роботи не виконувало та для реконструкції підсистеми світлотехнічного обладнання залучить субпідрядника. Субпідрядник зареєстрований у одній будівлі разом з підприємством, де директором працює брат очільника благодійного фонду «Майбутнє Кривбасу» Олександра Вілкула. Батько Вілкула міський голова Кривого Рогу.

ТОВ «Донпромпроект» активно займалося будівництвами для бюджетних організацій в період, коли Дніпропетровську облдержадміністрацію очолював Олександр Вілкул та його друг і соратник Дмитро Колєсніков.

Ігор Метель має пряме відношення до ПП«Дінар плюс» та мав певне відношення до ТОВ «Донпромпроекту». Його дочка має поставити аеропорту туалет-сервіс та водозаправочний возик. Телефон підприємства Метеля ПП «Еко-Реал» збігається з телефонами інших підприємств, які виводять на творця «Донпромпроекту» Марко Попова та депутата Криворізької райради від «Опоблоку» Юрія Вінклера, який був офіційним спостерігачем на виборах президента 2019 року на користь кандидата Олександра Вілкула.


Тож, в криворізький аеропорт вкладають десятки мільйонів гривень з місцевого бюджету. Ці кошти аеропорт засвоює, у тому числі, через підприємства та підприємців, пов’язаних з оточенням Олександра Вілкула та його однопартійців. Втрати бюджету тільки через дві зазначені вище закупівлі можуть сягати 10 млн грн. Ці кошти могли би піти на покращення якості життя місцевих мешканців.

Автор матеріалу - Антон Філіпов m.litsa.com.ua.

Комментарии (7)

Шериф

21:03, 01 июля 2019

Гавнометы усовские решили подзаработать деньжат на летний отдых . Если такие праведные , оформляйте это письмом в прокуратуру и доказывайте свою правоту .

александер

09:47, 02 июля 2019

это как с нашей подводной лодкой ,которую нам слава Богу не вернули .вокруг неё организовали целую флотилию с адмиралами и генералами которые на её содержание АКБ поменяли и кучу миллиардов потратили .так же и аэропорт -дойная золотая корова

_Alеx_

10:46, 02 июля 2019

А давайте посмотрим декларацию Бородатой Кости Усовой. с 2014-го года их семья пополнилась 8-ю единицами авто-мототехники, 3-мя квартирами, комплексом нежилих зданий и сооружений площадью почти 900 кв. м., егойный папа стал счастливым обладателем земельного участка площадью 3 Га в с. Новоселки Киево-Святошинского района. Участок в этом селе размером 20 соток стоит около 2 000 000 грн. Сделайте расследование как за з/п народного депутата так приподнялась одна семья? Заодно сделайте расследование по парку на Гданцевке, который 3-й год "реконструируют" за 90 млн., стадион "Спартак", тоже не понятно зачем "реконструирующийся".

_Alеx_

08:33, 04 июля 2019

Сам ты лёха... при чем мер или не мер? все государственные деньги из наших карманов. Это раз... помощник того же Усова ездит тоже на авто стоимостью около 15 000 вечнозеленых, при з/п еще меньшей чем у начальника аэропорта. Но есть разница аэропорт более 20 лет просто стоял почти без капиталовложений в инфраструктуру. И еще для меня удивительно что горсовету ставят в упрек тот факт, что вместо киевских предприятий отдали объем работ местным.

А_мне_оно_надо?

11:12, 02 июля 2019

Состояние аэропорта напоминает пешеходный переход на 95кв. Он весь разваливается. Какой международный уровень? Туалеты это просто ужас. Буфета нет. При посадке выкидываешь воду более 100мл, и дальше тебя ждёт куллер и пластиковые стаканчики. Купить минералки или кофе негде. Посадку ждёт больше 100 человек, а туалет на одно *** для М и Ж. В итоге все Ж потом идут в М. Короче ужас. P.s. из личного опыта неделю назад.

kok

17:55, 02 июля 2019

А я предлагал купить самолет... не захотели..

kok

11:11, 13 июля 2019

Зеленский дал добро. Новому аэропорту быть.

Ссылка скопирована в буфер обмена